Business & Pleasure

עשיית עסקים במזרח אירופה היא אחד החווית המעניינות שעברתי. באחד הביקורים שלי באזור הגענו לסגור עסקה חשבוה מאד. על הנחיתה התייצב בעל החברה ולקח אותנו במכוניתו אל מלון קטן נחמד ויפה לארוחת אחה"צ. המקום היה מקסים, על לב האגם, פסטורלי וגלויתי.

 

התיישבנו לאכול ומיד הבנו שהמלון בבעלות הספק שלנו, הוא קרא לשף לנתן לו הנחיות איך להכין משהו צמחוני שאני אוכל לאכול (אני שומר על כשרות…וקשה מאד להסתדר בחו"ל). מיד הוא החל לדבר על העסקה ועל פרטי פרטיה…אני לתומי חשבתי שיש לנו מחר יום עבודה שלם עם אג'נדה מוסכמת והנה אנחנו נכנסים לפרטים כבר כאן במסעדה, ללא מצגות וללא תוכניות וכו' (ללא כל חיזור הדדי) .

 

החלטתי להתאים את עצמי וקפצנו לדיון (איזה נעים זה ליד האגם ולא בין קירות בטון…).  לאחר כחצי שעה, בא בגדול הצגתי את כל הדרישות שלנו…(הרבה יותר מהר ממה שתכננתי…) התגובה הייתה, "אני מבין, זהו אתגר גדול בשבילי והחלטה מאד חשובה…אתה יודע מה אני לא יכול לחשוב כאן בו, נרד למטה".

 

עוד לפני שהבנתי מה קורה היינו בקומת הספא ליד סאונה מדהימה. ציינתי שאני  מודה על ההזמנה, אבל לצערי אני בלבוש לא הולם (הייתי מעונב ועם חליפה…). "זו לא בעיה אני סוגר את כל קומה, רק אנחנו פה, אתה יכול להיכנס בתחתונים!".

 

הייתי המום, אבל יצר הסקרנות והרצון לסגור את העסקה דחף אותי לשתף פעולה (וחוץ מזה הרי לא ביקשו להרביץ לי ….חשבתי וטעיתי…). לאחר מספר שניות בסאונה מחוממת בעצים (ללא גז), חום אימים וחוסר נשימה, הופיע אדם מאד גבוה וחזק והחל ממסא'ז אותי בכוח.

לא הייתה לי אפילו ההזדמנות להגיב ולאחר שדקה, נמשכתי החוצה מהסאונה, דרך דלת שקופה החוצה מהספא ישר אל תוך מפל קפוא (מהאגם).

 

לאחר החוויה המוזרה והמרעננת, הוכנסתי לחדר מנוחה עם איזה סמיכה לבנה וענקית, השותפים לדיון חיכו שם בצורה דומה עם חיוך מלא על הפנים." נו אתה בסדר? שב המנה העיקרית כבר מגיעה". מיד הגיע הדג המצוין עם כוס בירה גדולה. בעודי אוכל הגיב הצד השני, אנחנו מסכימים, אנחנו הולכים איתכם לעסקה.

 

רק מאוחר יותר התברר לי שבתרבות המקומית זה מקבול להוריד פורמליות, "להתחייב" ולהתמסר , "להוריד את הבגדים"" ולא להסתיר דבר. זה מגיע מהיסטוריה של תרבות חשדנית, שבה היו מסתירים נשק מתחת לבגדים ופוגעים זה בזה במשא ומתן (רחמנא ליצלן). מנהג שנשאר בתרבות עסקיות לימים ימימה.

 

ההתמסרות שלי, שיתוף הפעולה הוכיחו את עצמם. הפעם זה נגמר בשלום… .

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש