
אנחנו מדברים הרבה במרכז הישראלי לרכש על חדשנות ועל התרומה של הרכש לקידום חדשנות. במאמר המצורף תוכלו לקרוא וללמוד על תפקידי הרכש בקידום חדשנות ועבודה צמודה מול ספקים ומערכי הפיתוח של החברה בקידום האסטרטגיה העסקית.
במאמר מניתן למצוא תשובות למספר שאלות מפתח :
- לאיזה ארגונים מתאימה הגישה של מינוף יכולות ספקים לחדשנות ?
- באיזה ארגונים נמצא את הרכש "נקרא לעמוד בחזית" ובאיזה הרכש תמיד יהיה בהגנה ויעסוק בבלימה והוזלת עלויות ? !
תהנו מהקריאה,
ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש
Towards Edgeless Innovation with Suppliers
The Value Creation Observatory
an EIPM Laboratory
במהלך 50 השנה האחרונות ראינו מספר עצום של חברות שהופכות לתאגידים גלובליים שבמרכזם קומץ יכולות ליבה והשאר מבוסס על יכולות חיצוניות של ספקים (אמזון כדוגמא). הם מפתחים ברציפות את בסיס האספקה שלהם ומשאירים אחריהם מערכת אקולוגית רב שכבתית של חברות וארגונים.
במקביל חברות סטארט-אפ רבות וחברות בינוניות רבות הוכיחו את יכולתן להביא רעיונות חדשניים לשוק. הם לא רק מביאים לחיים מוצרים וטכנולוגיות חדשות, הם גם מעדיפים את הופעתם של מותגים חדשים, חוויות לקוחות חדשות, ערוצי הפצה חדשים, תהליכים חדשים, צורות חדשות של ארגונים ומודלים עסקיים חדשים. מתישהו הם משבשים את השווקים הקיימים ואילו בהזדמנויות אחרות הם משלימים את ההצעות הקיימות. גם אלה עושים את זה בשימוש נרחב של יכולות קיימות של ספקים.
ההתגלגלות בו זמנית של שתי המגמות הללו מציעה לרוכשים זרם מתמשך של הזדמנויות המזינות את היתרונות התחרותיים של חברותיהן על ידי יצירת ולכידת ערך באמצעות חדשנות.
עם זאת מינוף הזדמנויות כאלה הוא הכל חוץ מקל, זה דורש שלוש שינויים פורצי דרך:
(1) שיתוף מערך הרכש באיסוף צרכים שלא נענו בשווקים
(2) חיפוש שיטתי אחר אפשרויות חדשנות במערכת האקולוגית של הספקים
(3) שילוב הרכש והספקים בפרויקטים חדשניים.
לאיזה חברות מתאים להתמקד בחדשנות ? באיזה חברות הרכש ימצא את עצמו מביא ערך גבוה יותר בניהול מערכי וקשרי ספקים ?ההתמקדות בחדשנות , ביצירת ותפיסת ערך במערכת האקולוגית של האספקה תלויה הן באסטרטגיה העסקית והן באופי שוק ההיצע.א. אם מצד אחד החברה שלך עובדת בסביבה עסקית דינמית שבה הבידול והמיקור החוץ כבר קיים, ומצד שני שוק ההיצע הוא בעל אינטנסיביות ידע ומשתנה במהירות; אז יצירת ולכידת ערך צריכה להיות חובה עבור פונקציית הרכש. ב. אם להיפך, הענף שלך בוגר וממוקד בעלויות, אם אתה מקבץ קבוצה יציבה של מוצרים עתירי עבודה, סביר להניח שמיקוד הרכש העיקרי שלך יהיה על ייעול עלויות. התרשים הבא ממחיש זאת.
למעבר למאמר המקורי בלחיצה כאן.