תחזית עולם הרכש לשנת 2022
אנחנו לפני תקופה מאתגרת בעולם העסקים שעבר שיבוש כמעט בכל תחומי העשייה. המשברים יוצרים הזדמנויות גדולות מחד וסיכונים גדולים מצד שני. המנהלים החזקים, המוכשרים והיצירתיים הם אלא שיודעים לנצל את התקופה הזו ולהפוך בעיה להזדמנות.
הרכש סובל שנים מתדמית נמוכה, תדמית של בירוקרטים, מנהלי תהליכים אדמיניסטרטיביים בעלי ערך נמוך. אני מתרגש לומר שזה הזמן שלנו לזרוח. המשבר נותן לנו את המקפצה להשיא את הערך של הרכש, למקד את הפעילות שלנו בבניית יחסים מתקדמים עם ספקים, יחסי WINWIN , והבאת ערך משותף ללקוח הסופי.
הטכנולוגיה והבשלתה נרתמת לשירות הרכש, אני ממליץ לכם להוביל את המהלך של שחרור הרכש מביצוע פעולות אדמיניסטרטיביות מיותרות ובעלות ערך נמוך. שימו את החזון שלכם מול ההנהלה ומערכות המידע, הובילו את כניסתם של הטכנולוגיות ופתחו את כישורי הרכש, להתמודדות עם משימות ואתגרים חדשים.
עברנו שנתיים סוערות מאד מאז פרוץ הקורונה, אשר שינתה ועדיין משנה את כל מה שהכרנו עד היום.
כבר למדנו מאבותינו "שהנבואה ניתנה לשוטים". אולם כמנהלים של פעילויות עסקיות, אנחנו חייבים לפחות לנסות ולסמן לעצמנו, את הסביבה העסקית והאתגרים שהיא מביאה לפתחנו.
בואו ננסה לסמן את ה"תחזית" למגמות העיקריות שסביר להניח שנראה בשנת 2022.
- מקורות אספקה
- סין תשלוט, אבל יכנסו מתחרים גיאוגרפיים נוספים
רוב מנהלי הרכש כבר החלו ואף יאיצו את גיוון האזורים הגיאוגרפיים – מהם הם הולכים לרכוש בשנה הקרובה ובעתיד הנראה לעין.
העולם כבר מבין שזו לא רק הקורונה שגרמה לשיבושים בשרשרת האספקה מסין. יש פה אסטרטגיה מכוונת של הממשל הסיני למתן את היצוא. הכוונה היא הגברת הייצור הפנימי לצורך פיתוחה של סין מחד, ועליית מחירי הייצוא לעולם מצד שני.
- פיתוח יותר ויותר מקורות אספקה מקומיים
החוסרים האיחורים, השינויים ואי הוודאות בשווקים, מעלה את הכורח המציאותי לפתח מקורות אספקה מקומיים – קרובים ללקוח ולנקודת השימוש בהם.
ההשלכה של מגמה זו תביא איתה ירידה בשליטה של גופי רכש מרכזים (מטה רכש), שהנטייה שלו בד"כ לחפש מקורות אספקה עם מכנה משותף רחב, לכל היחידות הפרוסות גיאוגרפית. צריכים להיות מוכנים לזה ואולי אפילו לעודד ספקים גלובאליים לפתח פתרונות מקומיים בארצות היעד.
- הלוגיסטיקה תמשיך להיות חוליה חלשה
אם חשבתם שמשבר התובלה העולמית הולך להיגמר בקרוב, אז זהו שלא. עיכובים במשלוח ימשיכו להיות גורם מטריד מאד גם בעתיד הקרוב. הסטטיסטיקה העולמית מעידה כי מעל 55% מהחברות בעולם חוו האטות ועיכובים בלוגיסטיקה ותחבורה, וברובם זה תורגם ישירות להשבתה של קווי ייצור.
- תפיסות ניהול המלאי ישתנו מקצה לקצה – JIT כבר לא קיים !
חברות כבר הבינו מזמן ששוק הסחורות נכנס לאינפלציה של מחירים מחד וחוסר מצד שני. המלאי איננו זמין כמו פעם ומי שיש לו מלאי זמין מנצח. חברות ישמרו על רמת מלאי משמעותית מספיק כדי לעמוד בשיבושים, למרות העלויות הנוספות.
- ניהול קשרי ספקים
- מערכות יחסים הן המפתח
אחד הלקחים החשובים של המגיפה הייתה תזכורת מוחלטת לכך שהרכש והספקים תלויים הדדית. הלחצים להורדת מחירים הביאו לא אחת "למלחמה חד צדדית" של הקניינים בספקים. לצערנו אין מערכות יחסים שמחזיקות כאשר רק צד אחד נהנה. בשנתיים האחרונות ראינו שמי שיש לו יחסים טובים עם הספקים, הוא גם זה שמקבל את הסחורה. אנחנו בטוחים שמנהלי רכש שיתמקדו במערכות יחסים מועילות והדדיות, ימשיכו להיות אלה שמובילים בתוצאות העסקיות.
- זה הזמן להפשטה של תהליכי התקשרויות מגושמים
בעולם של חוסר ואינפלציה, הביקוש גדול מההיצע. זה הזמן להקל על תהליכי ההתקשרויות עם הספקים, ואם תרצו לזנוח את ה RFP המגושם. חייבים להכיר בעובדה שום דבר לא דוחה ספק יותר, מאשר הצעת מחיר מגושמת . אם אנחנו רוצים את התמורה הטובה ביותר ואת התגובה הטובה ביותר, אנחנו צריכים לבקש פחות ולא יותר, בתקופה כזו (ואם תרצו גם בימים שאחרי זה). השקיעו בפשטות, רדדו את הדרישות המיותרות, התמקדו בערך האמיתי והסירו אי וודאויות – לטובתכם !
- קיימות היא לא מילת גנאי
חברות נוספות יתנו דגש גדול יותר על שיטות שמקדמות קיימות. זה לא רק בגלל שזה הדבר הנכון לעשות ויש לזה השפעה חברתית חיובית, אלא גם בגלל היתרונות הנובעים מהחזר ROI והפחתת עלויות שמגיעים כחלק מהחבילה. קיימות הופכת להיות כדאית כלכלית ועסקית !
- ניהול היברידי ועבודה מהבית
מרבית צוותי הרכש לא יחזרו למשרד במשך זמן רב (אם בכלל). זה יחייב בנייה של תרבות, כלים ושיטות שיאפשרו לצוותי הרכש להצליח בבניית קשרים פנימיים וחיצוניים, גם אם זה קורה בסביבה וירטואלית קרה !
- טכנולוגיית רכש
- הטכנולוגיה תאיץ את תהליכי הרכש
טכנולוגיות חדשניות הכוללות אוטומציה, בינה מלאכותית, רובוטיקה (בוטים) ועוד, ישנו את עולם הרכש המסורתי שהכרנו . אוטומציה תהפוך למיינסטרים, בעיקר בביצוע משימות כבדות ובכל הנוגע למשימות שגרתיות ועתירות נתונים. הצפי שטכנולוגיית אוטומציה תהפוך לנפוצה עוד יותר בקרב צוותי רכש, ותפנה אותם למשימות אסטרטגיות יותר.
לרכש יש פוטנציאל עצום להפוך תהליכים תפעוליים לאוטומטיים, כמו עיבוד חשבוניות PO או הצטרפות של ספקים, אבל יש לו גם פוטנציאל עצום במינוף בינה מלאכותית ולמידת מכונה לצורך מיקור אסטרטגי וערך גבוה.
- מינוף טכנולוגיה לניהול סיכונים ברכש
בעזרת מערכות מתקדמות, לרכש יכנסו כלים שיאפשרו לקבל שקיפות על מה שקורה אצל ספקים. זה יאפשר למקצועני הרכש לאתר כשלים ושיבושים שמתהווים באופק. מעל 40% מהחברות בעולם שוקלות או בתהליך יישום של מערכות לניהול סיכונים של ספקים.
- ניתוח, הסקת מסקנות וקבלת החלטות – הכישורים החדשים של מנהלי הרכש
יותר מתמיד, הרכש ושרשרת האספקה צריכים להיות מחוברים למה שקורה לאורך כל שרשרת הערך. בעוד הטכנולוגיות המתקדמות יספקו את המידע והנתונים בזמן אמת, יהיה זה תפקידם החשוב ביותר של מקצועני הרכש, לנתח, להסיק מסקנות והחשוב ביותר לקבל החלטות נכונות בזמן אמת! רק ככה תתאפשר תגובה פרואקטיבית שתמנע את בעיות העתיד.
- התעצמותם של אתגרי הסייבר
הרכש יידרש לקחת חלק פעיל במניעת התקפות סייבר – הן בצוותים שלהם והן עבור הספקים שלהם. זה יתחיל מהתייחסות לנושא שמירת המידע וביטחונו, בחוזים והתקשרויות אותם מבצע הארגון, וימשיך בבקרות התקופתיות על מוכנות ופעולות הספקים בפועל.
- כישורי הרכש ופיתוח קריירה רכש
- מקצוע הרכש ימשוך אנשים חדשים
מנהלי רכש שעמדו איתנים בסערת הקורונה יזכו להערכה רבה בשנים הבאות. יהיו יותר מנהלים מנוסים ובכירים מאי פעם שיגישו מועמדות לתפקידי רכש ושרשרת אספקה בשל הנראות המוגברת והכבוד למקצוע שנצברו במהלך המשבר.
חברה צעירים, אינטליגנטים שיבינו את פוטנציאל המקצוע, את הצורך באנשים עם כישורים אנליטיים, יכולות לעבוד מול מערכות התקשרויות מתוחכמות ולבנות מערכות יחסים מתקדמות, הם יהיו דור עתיד מנהלי הרכש.
- מנהיגות, חדשנות ויצירתיות – כישורי ליבה
ארגונים, מנכלים וחברי הנהלה בכירים מתמודדים עם מציאות עסקית חדשה. העולם נמצא בהפרעה טוטלית. זה שם את הרכש בחזית המאבק מחד ומצד שני בחזית הנהלת הארגון, כגוף המוביל לייצור הפתרונות שיביאו לצמיחתו ועתידו של הארגון כולו.
זה הזמן לצמיחתם של מנהיגי רכש, בעלי חזון ותפיסה מתקדמת, שמייצרים פתרונות לבעיות החדשות של הכלכלה העכשווית. האתגרים שלפנינו יצמיחו מנהלי רכש שלא רק יקודמו אישית אלא יצמיחו ארגוני רכש שמדווחים גבוה בהיררכיה הארגונית. הם יהיו ארגוני רכש שמקדמים את המכירות וצמיחת הארגון, לצד שיפור הרווחיות וניהול הסיכונים ברכש ושרשרת האספקה של הארגון.