רכש 2021 – ממשבר לצמיחה

הכניסה לשנת 2021 הבהירה לכולנו כי השנה תמשיך להיות שנה של אי וודאות בשווקים. השילוב הבלתי אפשרי, של אווירת סוף משבר עם עננה של מוטציות המאיימות על תקווה זו. דבר אחד וודאי שנת 2021 תהיה מאתגרת לא פחות מקודמתה.

לצד אתגרי האספקות שראינו ב- 2020, סגירות השמיים וירידה בתפוקות המפעלים בעולם (בידודים וחולים), נולדו השנה אתגרים חדשים בצורה של עליות מחירים גורפות שנובעות ממגוון סיבות בעולם:

  1. עליה במחירי חומרי הגלם והסחורות בעולם (בשל ירידה בתפוקות המפעלים)
  2. עליה בשל התייקרות עלויות השילוח בכל העולם
  3. עליה בהוצאות "קורונה" של מפעלים ועסקים על עובדים (שעות נוספות, הסעות כפולות, ירידה ביעילות ועוד)

לצד כל אלא, מבקשים המנכלים ממנהלי הרכש, להמשיך במאמצים לבנות את היכולות לספק ללא הפרעות ולקדם את יעדיה של החברה לטווח הארוך.

איך ניגשים לטפל באתגרי הרכש ?

  1. ליצור מכנה משותף בין יעדי הרכש ויעדיה הפיננסיים של החברה

השנה יותר מתמיד, ביצועיה הפיננסיים של החברה, לצד אי הוודאות יהיו הראשונים במעלה. זה מתורגם מידית לצורך של מחלקת הכספים לנהל באדיקות את המזומנים של החברה (לכל צרה שלא תגיע).

זה אומר שאנחנו נצפה לראות את ההתנהגויות הבאות :

  • תקצוב זהיר – תוך בקרה הולכת וגוברת על הוצאות במטרה להורידם.
  • החלטות MAKE VS BUY יבחנו בעיניים פיננסיות ואולי אפילו בראייה קצרת טווח על חשבון מוכנות לטווח הארוך.
  • חלק מההשקעות יבחנו מחדש ואולי יתבקשו לפצלם לשלבים.
  • בחינה מחודשת של שימוש בפתרונות שוק סטנדרטיים ייחשבו בעיניים רעננות. 

לצד כל אלא מנהלי הרכש יצטרכו לקחת את המושכות לידיים, להבין את התמונה הפיננסית ולייצר אלטרנטיבות מתאימות.

  1. ליצור שיתוף פעולה עם הלקוחות הפנימיים

האווירה הפיננסית שתוארה לעיל תביא להזדמנות ליצירת סינרגיות בין הרכש למחלקות בארגון.  היכולת לרתום את משאבי הארגון לקדם יוזמות רכש שונות, שאולי נדחו בעבר, ילך ויעלה.  

 

  1. ניהול סיכונים בשרשרת האספקה

בעוד הלחץ על מזומנים ילך ויגבר, אל לנו לשכוח שעצירת אספקות כזו או אחרת יכולה לשתק את החברה כולה. זה היה ויהיה התפקיד הראשון של הרכש – אספקה בכל תנאי ! אם כי י נטייה לשכוח את תפקיד זה על ידי הנהלת הארגון כשהכל עובד, חלילה לנו מנהלי הרכש להקריב את המיקוד בעניין על חשבון נושאים אחרים.

צריך לזכור שהסיכונים של שרשרת האספקה הם עצומים, שכן אנחנו לא יודעים מהו המצב האמיתי של הספקים שלנו, שלאורך תקופה די ארוכה אולי נמצאו במצב "של הנשמה מלאכותית".

 

מנהלי הרכש צריכים לעבור ממיקוד בנראות ושקיפות בשרשרת האספקות, לניהול עמוק יותר של מערכות יחסים עם ספקים, כדי להבין את מצבם העסקי האמיתי. לתוך קשרים אלה צריך ליצוק יציבות (עד כמה שאפשר), לשתף במידע ולפתור בעיות במשותף.

 

  1. שרשרת אספקה מקומית מול גלובאלית

טביעת הרגל של שרשרת האספקה הוא מהנושאים המדוברים בארגונים. זה מעורר וויכוח עם תשובות מרובות לגבי השאלה ייצור מקומי אן גלובאלי?. החשוב בדיונים והחלטות אלה יהיה עליון לשמור על ראש פתוח, למפות חלופות ולהעלות הערכות כלכליות איתנות, מכיוון שחלוקת העבודה לאורך מרבית רשתות האספקה ​​תיבדק מחדש בכדי לספק ערך לעסק ולקוחותיו, כמו גם בעלי העניין החיצוניים שלו.

 

  1. השקעה בטכנולוגיות חדשות

שנת 2020 הוכיחה כי הטכנולוגיה ממלאת תפקיד קריטי בהמשכיות העסק ובהסתגלות מהירה בתקופות קשות. זה יוביל להתעדכן מחדש בכל הקשור להשקעות דיגיטליות, בכל הארגון וגם ברכש. פתרונות דיגיטליים יצטרכו להיות בטוחים, פתוחים ומשולבים בקלות בתפעול, במוצרים ובמודלים עסקיים. מעבר לאוטומציה, הטכנולוגיות יצטרכו להניע קבלת החלטות יעילה ומתוזמנת. למידה מהירה תהיה חשובה ביותר לעבור במהירות מהוכחת מושגים לתוצאות. 

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש