רכש היברידי – הרכש כיחידה עסקית

ברוב החברות עשיית הכסף היא דרך הלקוחות, תהליך אותו מובילים גופי השיווק והמכירות בחברה. אולם, ישנו מנוע נוסף לעשיית כסף שאינו מנוצל כיום והוא ממשק הספקים. את זאת משיגים על ידי הפיכת הרכש למנוע ליצירת כסף.

תהליכי הרכש וניהול הספקים מגלגלים סכומי כסף גדולים ומשמעותיים. בעולם העסקים הישן הם נתפסים כתהליכים של חסכון בעלויות, בדרך כלל בירוקרטיים, מסורבלים ומלווים במאבקי כוח פנים ארגוניים של "שליטה בתהליך הרכש".

בעולם העסקים החדש הרכש כבר מייצר הכנסות לחברה, הוא ממונף כמנוע נוסף שממנו אפשר לייצר ערך עסקי משמעותי.

ברוב החברות גילינו תסכול וביקורת על מחלקות הרכש, תפקודם ותרומתם למטרות העסקיות של החברה. התלונות הם כי הרכש מרוכז בהשגת יעדים מקומיים של חסכונות והוזלות שלפעמים נמצאים בניגוד ישיר, למטרות העיקריות של החברה לגידול במכירות והשגת צמיחה.

הגישה הנכונה בניהול רכש היא לחפש את הערך (purchasing value), שמביא את התרומה הגדולה ביותר להשגת המטרות העסקיות של החברה בה אנחנו פועלים.

איך עושים את זה ?

ראשית יש להבין את שפת הכסף של החברות, את מנגנוני עשיית הכסף ואח"כ להתחבר אליהם!  

חמשת מנועי הכסף בארגונים :

  1. הגדלת מכירות – שיפור "השורה העליונה" של הכנסות החברה
  2. השקת מוצרים חדשים – הוספת מנועי הכנסות לחברה
  3. הקטנת מלאים – הקטנת העליות שדרושות למימוש המכירות
  4. שיפור הרווחיות – להשאיר יותר כסף "בכיס" מכל מכירה שמבצעים
  5. שיפור התזרים- להוציא כסף רק אחרי שמקבלים מהלקוחות

איך מחברים את הרכש לחמשת מנועי הכסף ? 

  1. הגדלת מכירות
    • זוכים ביותר עסקאות ע"י שיתוף הספקים במתן פתרונות תואמים לצרכי הלקוחות (מוצרים, מחירים, איכות, תגובתיות וזמינות) 
  1. מוצרים חדשים – האצת מכירות מוצרים והקטנת ההשקעות בפיתוח
    • ניהול נכון של הספקים מקצר את זמני השקה של מוצרים חדשים (TTM)
  1. הקטנת מלאים – יותר כסף לצמיחה והגדלת מכירות
    • התאמה בין לוגיסטיקת הסחורות ללוגיסטיקת הכסף – שחרור כסף מהמלאי
  1. שיפור הרווחיות – יותר כסף לצמיחה והגדלת מכירות
    • רכש אופטימלי, התאמת דרישות הרוכשים הפנימיים למלאים ויכולות הספקים
    • התקשרות עסקית עם ספקים, השתתפות של ספקים בסיכונים עסקיים
  1. שיפור התזרים – הקטנת הסיכונים הפיננסיים של החברה
    • הקטנת גובה האשראי והוצאות הריבית על ידי הקטנת התחייבויות לספקים

 

האם יש נוסחה מנצחת שיכולה להביא למינוף סכומי הרכש הגדולים לצמיחה במכירות ושיפור ברווחיות ?

 

המרכז הישראלי לרכש משיק סדנה ארגונית

רכש היברידי – הופכים את הרכש ליחידה עסקית

  • האם גם אצלכם יש לחץ של לקוחות להורדות מחירים מתמדת?
  • האם גם אצלכם יש לחץ של ספקים להעלאת מחירים והורדת סיכונים?
  • האם גם אצלכם יש גוף רכש גדול שנתפס כבירוקרטי, מסורבל ולא אפקטיבי?
  • האם גם אצלכם יש קשיי אשראי ותזרים שנובע מכסף רב "שיושב" במלאים?
  • האם גם אצלכם תהליך השקת מוצרים חדשים הוא ארוך ויקר?

לקבלת פרטים נוספים על תכנית רכש היברידי לארגונים בלחיצה כאן

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש