
בארגונים הנטייה החדשה הינה לראות ברכש גוף שמאפשר (ENABLER), את יישום תכניות לצמיחה ופיתוח הארגון. הרכש עולה להתקפה ומתחבר למשימות שמביאות ערך ומקדמות את השורה העליונה (מכירות) ולא רק את השורה התחתונה (הוצאות -חסכונות).
אם תרצו עולים מעמדת הגנה ושמירת השער לעמדת התקפה ובישול ואפילו הבקעת גולים !
הרכש נדרש יותר ויותר לתמוך ביצירת פתרונות עסקיים, לאפשר לארגון לתת שירות מעולה ללקוחות שלו, להביא לקיצור זמני השקת מצרים ושירותים חדשים (Time to Market). אלו נושאים שמקדמים את המכירות והצמיחה העסקית של הרכש, והוא מוציא את הרכש מעמדת ההגנה לעמדת החלוץ בהתקפה.
גישה זו מביאה לניעור האבק שהיה נתפס בארגוני הרכש כ- "מתייבשים" בהגנה והופך אותם לחלוצים בעלי חשיפה ארגונית, להילה ואם תרצו לתהילה והערכה גדולה יותר על עבודה שנעשית. אחרי הכל ארגונים (ואוהדים) יודעים להעריך מכירות (חלוצים ובקיעי שערים) יותר מאשר הוזלות (והגנות) – אם תרצו משלמים יותר לחלוץ המבקיע מאשר למגן הקשוח. יציאה להתקפה מחייבת פיתוח יכולות והתמודדויות חדשות. סביבת העבודה נהיית מורכבת יותר ויותר ומחייבת פעילות במניפה רחבה הרבה יותר. על הרכש לעבוד בצוותים ארגוניים, ללמוד נושאים חדשים להתחבר לחטיבות העסקיות מחד ולחבר את הספקים מצד שני. נושאים של רגולציה, חברה וסביבה, לצד נושאים של חדשנות טכנולוגית, דיגיטציה ורובוטיקה, מחייבים התחדשות ושעיטה מהירה של הרכש קדימה לעבר "ההתקפה והשער".
איך עושים את זה ?
ארגוני הרכש מרחיבים את תחומי האחריות ואת מעגל ההשפעה בארגונים. תחומי ההתמחות ההבנה וממשקי הפעילות מתרחבים לכל גזרות הארגון. הבנה של הביקושים, הצרכים וניתוח מעמיק שלהם, מאפשרת להביא פתרונות מתאימים בזמן ואיכות מבוקשת. חדשנות והתחדשות היא אבן מפתח, יציאה מהמשרד, ביקור אצל ספקים, תרגום הדרישות לשירות, איכות ותחרותיות – הופך להיות "העבודה השיווקית" החדשה של הרכש. בניית שיתופי פעולה פנים ארגוניים ועם ספקים, נותנת הרבה כוח לרכש לממש את האחריות הזו. מנהלי רכש שיודעים לעשות זאת הופכים לחלוצים מצטיינים,
"מוסרים ומבשלים להם מצבים להבקעת שער".
לסיכום : יש חדש ברכש ארגוני, הרכש עולה מעמדת ההגנה המאובקת לעמדת התקפה זוהרת. זה קוסם בהתחלה ונראה זוהר, אך זה מחייב רכישת יכולות חדשות, התאמת הפעילות והמיצוב של הרכש בארגון. אם תרצו סוף סוף הרכש מקבל את העמדה הראויה לו בהתקפת הארגונים – תבקיעו הרבה !
נכתב ע"י :
קובי דריי – מנהל מדור רכש, בינוי אחזקה וביטחון – בנק הפועלים
ארז לוי – יו"ר המרכז הישראלי לרכש