מתי בפעם האחרונה עשית משהו בשביל מישהו?

man-311326_1280
מנהלי רכש יקרים, הרשו לי לשתף אותכם בכמה תובנות שיעזרו לכם ולנו, מנהלי שרשרת האספקה לתיאום ציפיות ושיפור ממשקי העבודה ביננו.
 
אנחנו זקוקים לכם לצידנו, כמכפילי כח בניווט הספינה החברתית בימים סוערים , באוקיינוס האי שקט של חוסר הודאות.
 
אני רוצה לחלוק עימכם כמה נקודות למחשבה, מנקודת המבט של מנהל שרשרת אספקה בארגון, אתם מוזמנים להתווכח, להסכים, לחוות דעה, אבל העיקר להפעיל את התאים האפורים…
  • חסכון בעלויות – לא בכל מחיר…
    • הוזלת מחירים זה בסיס ו"תנאי פתיחה" למערכת היחסים, אבל לא תמיד השיקול הקובע. חייבים תמיד להציג את התמונה הכוללת (לרוב זה מגיע עם אותיות קטנות של הנחת כמות/מינימום להזמנה, התחייבות לבלעדיות או התקשרות רב שנתית. לנו כמנהלי שרשרת "קצה ולקצה" חשובה ההשפעה על אחזקת המלאי (ערך מלאי, התיישנות וצפי לגרט- write offוהשמדות. כל אחד מחזיק לעצמו את השקף המיתולוגי של הקרחון בפולדר של המצגות למחזור? בבקשה להשתמש…..כמה זה באמת יעלה לנו (עלות כוללת ועלות ליחידה).
  • אם…אז… – או איפה העז
    • כל סוכריה מגיעה בדרך כלל על מקל, אז בבקשה להציג חלופות ותרחישים והמשמעות שלהם על העלויות והתמחורים. במציאות של היום ספקים קורסים, גבולות נאטמים, ושער החליפין משתולל. נא להציג גם תרחישים "שחורים" של  WORST CASE+WHAT IF ותוכניות פעולה להתמודדות מול כל תרחיש, כולל החלטות שצריך לקבל והסיכונים שבצידם.
  • ניהול ספקים בשגרה – מפתח להצלחה
    • אתור ספקים וחתימה על חוזים זה החלק הסקסי ברכש, אבל החיים האמיתיים זה ניהול ההזמנות ביומיום והריבים על מועדי אספקה ואיכות המוצר והתשלומים, אנחנו צריכים אותכם בנקודות החיכוך האלו כגורם מרגיע, ופותר מחלוקות ובעיות. ניהול יחסי לקוח וקיום שכבת אסקלציה היא קריטית וחיונית. אנחנו מצפים למעורבות, לקיחת אחריות ויצירתיות גם מעבר למה שכתוב בחוזה. לא לפחד להתעמת עם הספק כשצריך, את תפקיד השוטר הטוב כולם אוהבים לגלם , אבל צריך גם לעמוד על שלנו.
  • מי, מה, מו – תחומי אחריות וגבולות גזרה
    • הגדרת תחומי אחריות ומי עושה מה זה הבסיס לצוות אפקטיבי.
  • רכש ישיר לנו סולו
    • הכסף הגדול הוא המלך, חומרי גלם, מכונות, חומרי אריזה. רכש עקיף מבחינתנו אפשר להוציא למיקור חוץ.
  • עין צופיה – מה קורה
    • מגמות וחידושים בארץ ובעולם, טכנולוגיות, מוצרים וחומרי גלם חדשים, ירידות מחירים, ספקים בסיכון ומתחרים מבטיחים, להיות עם היד על הדופק ולדעת לפני כולם.
 
אז בשורה התחתונה, אנחנו (לפחות אני, רק על עצמי לדבר ידעתי), מחפש לראות במנהל הרכש שותף פרואקטיבי לקבלת החלטות. פרטנר שיאתגר את החשיבה ואת הקיים , שיקום כל בקר ויחשוב איך אפשר לעשות דברים אחרית, יותר טוב, יותר יעיל ואם אפשר יותר זול. לא  yesman או קבלן ביצוע.
 
מישהו שרץ לידי, לא מאחורי, אם צריך דוחף, אם צריך מוביל, זמין ,מקשיב ,פתוח לביקורת ולשינויים.
 
אם מדברים על הנורמלי החדש בעולם הלא נורמלי, אז איש המקצוע חייב לאמץ את גישת הגמישות , הAGILITY להיות גם זריז, וגם גמיש להשתנות ולהתאים את עצמו למציאות המשתנה, אך לא על חשבון הפזיזות. לקחת סיכונים אבל באופן מודע.
 
כותב המאמר: יובל הוד
מנהל תכנון אספקות, שווקים בינלאומיים, טבע
Ass. Dir., Regional Escalations and Supply Chain Resiliance team lead, Int' Markets