מכיוון שמרכיב הרכש בעלות המוצר הינו מרכיב מרכזי, קיימת חשיבות רבה למעורבות יחידת הרכש והספקים בשלבי פיתוח והנדסת המוצר. מעורבות זו צריכה לבוא לידי ביטוי במספר היבטים:
- מעורבות מוקדמת של מחלקת הרכש בתהליך פיתוח המוצר וה-NPI (New Product Introduction. על הרכש להיות מעורב בתהליך הפיתוח מספיק מוקדם, כדי לוודא:
- יצוריות החלק ע"י הספקים (design for manufacturing)
- שימוש בטכנולוגיה זמינה יחסית ושאינה מוגבלת לספק יחיד
- תכנון המאפשר עלות יצור מינימלית ע"י הספק
- שימוש בפריטים סטנדרטיים ו/או בשימוש במוצרים אחרים
- התחשבות בסוגיות לוגיסטיות בתכנון המוצר (כגון אופן שינוע, אחסון יעיל במחסן ובמכולה)
- מודעות הגורמים הרלוונטים לפריטים על זמן אספקה ארוך (LLI)
- וידוא שגורמי הנדסה ופיתוח בקשר עם ספקים מתאימים בראיית הרכש ושאין דיון בנושאים מסחריים ללא מעורבות הרכש
- מעורבות הספק בתהליך ה-NPI –על מנת שהספק יתן תרומה לתהליך הפיתוח/NPI בהיבטים שצוינו לעיל.
- ישום מתודולוגיית הנדסת ערך (למוצרים קיימים) – הנדסת ערך עוסקת בניתוח הנדסי מפורט של רכיבי המוצר, תוך בחינה של מאפיינים המשפיעים על עלויות הרכיבים, במטרה לאתר הזדמנויות להקטנת עלות המוצר ע"י ביצוע שינויים הנדסיים במוצר. לדוגמא: שימוש ב-CNC במקום יציקה לצורך הקטנת עלות העיבוד של החלק.הנדסת ערך מבוצעת בסיעור מוחות של צוות עבודה, הכולל נציגים רלוונטים כגון הנדסה, פיתוח, יצור, אבטחת איכות ורכש.
תועלות ה – Best Practice
- תכנון מוצר זול יותר באופן משמעותי.
- הגדלת מספר הספקים הזמינים
- הקטנת התלות בטכנולוגיה מסוימת ו/או בספק מסוים
- שיפור מוכנות הרכש להשקת המוצר (איתור ספקים, הסכמות מסחריות וכד')
- היערכות לוגיסטית מתאימה, בעיקר ב-LLI
תהליך ישום
- הגדרת נקודות מעורבות הרכש בתהליך – יש להגדיר באיזה תיזמון בתהליך פיתוח המוצר, יהיה מעורב הרכש. מעורבות תיתכן בשלבי ה-design review, בסקר החוזה וכד'
- הגדרת אופי המעורבות – כולל: תפוקות נדרשות מהרכש בכל שלב בתהליך, שיטות הפעולה, מי ייצג את הרכש, כלי עבודה (כגון טפסים ורשימות תיוג, ושיטת בקרה)
- ישום והטמעה – תיקשור והסכמה מול הגורמים הרלוונטים, וישום במוצרים רלוונטים.