מניהול חסכונות לניהול עלויות כולל

רכש כפונקציה עסקית אסטרטגית

הגלובליזציה והגברת התחרות הביאה חברות להתמקד יותר ויותר בשיפורי ריווחיות. כ 50-70% מהוצאות החברה הם על רכש ישיר (חו"ג) או שירותים.

ברוב החברות הרכש המסורתי ממוקד בעמידה בלו"ז, בכמות ובאיכות הדורשים הפנימיים, כאשר נושא המחיר מסתכם לתיחור מגוון ספקים ריב וניסיון להשיג הוזלה מול תגובה לדרישות נתונות . רוב תהליכי הרכש הם זהים בין אם מדובר ברכישה של "עט" משרדי או רכישה של מערכת "לייזר" טכנולוגית מורכבת.

בעולם העסקים החדש מזהים את הרכש כפונקציה אסטרטגית עסקית, שמשפיעה בעיקר על תמחור המוצר והדרישות מהספקים ולא רק על המחיר. הרכש משנה את פניו ופעילותו מרכש תפעולי לניהול תמחור ועלויות. תהליך העבודה מול הספקים משתנה מתיחור שולי של הרבה ספקים לעבודה אסטרטגית מול מעט ספקים בעלי ערך מוסף גדול.

 

מיקוד בשיפור ריווחיות החברה – COST MANAGEMENT

השינוי הגדול ביותר הוא מעבודה מול PRICE REDUCTION לעבודה מול COST MANAGEMENT שכולל עבודה פרואקטיבית מול הדורשים, הבנת דרישות הרכישה וחתירה לרכישה של מוצר ודרישות אופטימליים מול מחירי השוק ויעדיה ריווחיות החברה.

הרכש חובש את כובע העלויות האמיתיות ועובר לביצוע ניתוח מעמיק של המוצר/ השירות אותו קונים, הבנת השימוש והדרישות לעומקם (רידוד דרישות מיותרות), ניתוח השוק והמתחרים ורוכשים דומים, הבנה של גורמי עלות המוצר. התוצר היא קביעת מחירי יעד למוצר וחתירה להשגתו בשוק יחד עם הספקים.

זה מחייב שינוי כולל בתפקידי ותפקוד הרכש גם בממשקים הפנים ארגונים (מול הדורשים) וגם בממשקי העבודה מול הפסקים.  

מתהליך בירוקרטי למיקוד בערך

פישוט תהליכי הרכש: הורדת כמות הניירת והעבודה הידנית ברכש, פישוט תהליכי התשלום וקיצור המחזור מביצוע העבדוה לתשלום. עבודה מול הסכמים סגורים מראש ולא רכש נקודתי כל פעם מחדש. מעבר לרכש מתוכנן מבוסס תחזיות והסכמים.

שינוי תהליכי ניהול ספקים: מעבודה עם הרבה ספקים בעסקאות קטנות לעבודה על ספקים מעטים בעסקאות גדולות יותר ויחסים ארוכי טווח.

מעבר ממיקוד במחיר קנייה לסה"כ עלות / ערך העסקה : אנחנו קונים הרבה יותר מיקוד הרכש בעסקאות גדולות יאפשר להבין טוב יותר את העלויות הכוללות של העסקה ולהביא אותם לאופטימום.

להמשך קריאה בלחיצה כאן (מתוך מגזין דיגיטלי Reference for business)

 

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש

 

רוצים לדעת עוד בנושא?

לחצו כאן למעבר להרצאה דיגיטלית בנושא: הרבה יותר מ – COST REDUCTION  !