מנהל/ת רכש הוא אחד התפקידים העסקיים המרתקים ביותר בעיניי, התפקיד בעל משמעות גבוה מאד להצלחת העסק הן בגידול המכירות והן בהיבט של שיפור הרווח והוזלת עלויות. אני חושב שתפקיד הרכש צריך לעמוד ולהבחן בהשוואה לתפקיד מנהל השיווק והמכירות. בעוד מנהל מכירות זוכה להילה מקצועית והכרה ארגונית גבוה מאד (בונוסים ועוד), תפקיד הרכש לא אחת נתפס כאפור ופחות מוערך.
למה השוני כל כך גדול ???
אולי התשובה טמונה באנשי ונשות הרכש עצמם ?!
שימו לב שרוב אנשי המכירות הם בעלי הערכה עצמית גבוה, מוחצנים, בד"כ לבושים מאד יפה, מסודרים ומגונדרים. ומולם אנשי הרכש מופנמים יותר, לעיתים בעלי הערכה עצמית נמוכה יותר, "הגנתיים" ונמצאים בהצדקה עצמית ומקצועית מתמדת. הלבוש שלהם שונה לחלוטין, והייתי אומר, די בוודאות (למעט הנשים שבניהול הרכש 😊) לבושים בקוד "פשוט" יותר מאיש מכירות ממוצע.
למה זה ? הרי מנהל מכירות נפגש עם כל מיני אנשים בעוד מנהל רכש ברוב הפעמים נפגש עם מנכלים ומנהלים בכירים אצל הספקים. אין סיבה עניינית זה פשוט תפיסת התפקיד !
מנהלי מכירות משקיעים בעצמם, בפיתוח קשרים עסקיים, הולכים לתערוכות, כנסים, וועידות, פורומים וכו', בעוד רוב מנהלי/ות הרכש מתכנסים במשרדים שלהם, ו"שומרים על השער !" עד שעת לילה מאוחרת.
השיח והשפה של מנהלי מכירות הוא שיח בינאישי, בונה יחסים, חיובי, עוסק בעיקר בשיתופי פעולה, בצמיחה משותפת, בגידול בהכנסות ובמכירות – בקיצור בעשיית כסף ! אנשי הרכש לעומתם, לרוב מדברים יותר בצורה טכנית, תהליכית, מתמקדים בתפעול שוטף, עוסקים בעיקר בלנסות לחסוך, לעיתים בזוטות ועל חשבון שירות ויחסים ארוכי טווח, ובקיצור מתמקדים פחות על הערכים המוספים הכלכליים, העסקיים והבינאישיים של פעילות הרכש.
מה היא המלצתי ?
מנהל/ת רכש יקר/ה, אני מציע לך ל"חקות" את אנשי המכירות, בלבוש, בהתנהלות, בשיח, בהשקעה בעצמך, בבניית קשרים עסקיים, בהשתתפות בפורומים מקצועיים, ופיתוח אישי ומקצועי כל הזמן. אחד הפלטפורמות לפיתוח קריירה אישית ומקצועית לאנשי רכש הוא "המרכז הישראלי לרכש" שנותן מקום לפיתוח אישי ומקצועי של מנהלי הרכש בישראל.
בתפקידי כסמנכ"ל שרשרת אספקה ורכש באפלייד מטריאלס, הבנתי שמקצוע הרכש הוא בבואה של מקצוע השיווק והמכירות – המילה השגורה בפי הייתה "אנחנו אנשי השיווק של הספקים כשאנחנו בחברה ואנחנו אנשי השיווק של החברה כשאנחנו אצל הספקים". זה מחייב התנהגות והתנהלות אחרת. זה מתחיל בלבוש מתאים, בדיבור שיח ושיחה חיובית, במתן מצגות לספקים – כן מנהל רכש מציג לספק ולא רק הפוך… והכי חשוב לעבור לתקשורת בונה המתמקדת בגידול פעילות עסקית, ועשיית כסף – לשני הצדדים !
בהצלחה !
לשירותכם תמיד,
ארז לוי – מלווה מנהלי רכש בפיתוח קריירה אישית וניהולית