מנהל רכש – מצב עצמך "כחבר בכיר בהנהלה"

תפקיד הרכש עולה לקדמת הבמה, הקורונה העלתה את חשיבותו בארגונים והיא מייצרת הזמנות פז לעלות לבמה הראשית.

אם כן בוא ננסה להבין – מה נדרש ממנהלי הרכש כדי למצב את עצמם  כ"חברי הנהלה" בארגון?

 

בנה מוניטין של מנהל בכיר

ישנן הזדמנויות בלתי מוגבלות לשפר את המוניטין שלך, להוסיף ערך, לחולל שינוי ולהבחין. תמיד חשוב לאמץ גישה חיובית, לעשות תוכניות שמתמקדות בתמונה הגדולה של החברה, מעבר לשרשרת הרכש והאספקה. וודא שהיעדים של המחלקה הם אסטרטגיים ומקדמים יעדים של הנהלת החברה. דבר את שפת הכסף, את השפה של המנכ"ל, מנהל הכספים, מנהלי היחידות העסקיות – דבר במילים ובמושגים ןביעדים שהם משתמשים.

אם אין לך נראות לסדרי העדיפויות של החברה, בקש פגישת יישור מיידית עם נציגי ההנהלה. רק ככה תוכל להבין איפה המיקוד של ההנהלה וכפועל יוצא המיקוד שהארגון שלך צריך לעבוד עליו.

 

היה סקרן והתכונן לבלתי צפוי

תחקור ותשאל, אילו מיומנויות אתה צריך כדי לשגשג באקלים של ימינו? מה עם הנורמלי הבא? כיצד תשתנה העבודה היומיומית שלך בחמש השנים הבאות? תחשבו מה יכין אותנו למצבים "בלתי מתקבלים על הדעת": מגיפה, שריפות, סערה פוליטית – אם זה יכול לקרות, זה יקרה. חשוב מעבר למה שאתה יודע כדי שתוכל לתכנן את מה שאתה לא יכול לראות. תמיד חפש את ההזדמנות במשבר.

 

מצב את עצמך כמנהיג

דבר באירועים, השמע את קולך, את הפילוסופיה שלך, את מה שאתה מנסה לקדם.

 

פעל בקהילה מעצימה

אל תזניח את העיסוק ברשתות החברתיות, חפש את צוותי הייחוס והקהילות שמתאימות לך, התחל לשתף, לכתוב ולתרום לאירועים כאלה ואחרים. התחבר עם עמיתייך העולמיים, הצטרף לקבוצות דיון, שקוע בתוכן, בלמידה ובחדשנות וצור קשרים לקידום הקריירה שלך.

 

בנה צוות מנצח

שים את האנשים במקום הראשון. לעולם אל תשכח שההצלחה שלך תלויה באנשים סביבך. במיוחד בימים של קורונה, הכר בכך שאנחנו נמצאים בזמן משבר, ושפגיעות – פיננסית, נפשית, פיזית וחברתית – היא ממשית, לכל אדם. תנו לאנשים את הזמן, המרחב והתמיכה שהם צריכים.

 

איך בונים  צוותים מנצחים?

המרכיב הראשון הוא הכישרונות שסביבך. הם הסכום הכולל של הביצועים שלך אל מול המטרות והיעדים של הארגון.

אז מה עלינו לחפש במועמדים ובמקצועני הרכש כיום ?

  1. העריכו את יכולת "סיפור הסיפורים" של המועמד, בחן את הצורה בה הוא מספר אותם, במה הוא בוחר להתמקד, מה חשוב לו, מה הוא מדגיש בסיפור? בחן את שפת הגוף והשפה – תופתע מהמידע שהם יכולים לספק לך.

 

  1. יכולת לתקשר בעולם הווירטואלי – הנושא חשוב מאד כי מנהלי רכש מנהלים משא ומתן עם ספקים רבים. מו"מ ככל הנראה ימשיך להתקיים באופן וירטואלי, ולכן היכולת לאסוף רמזים לא מילוליים ולהביע את עצמך בצורה טובה יותר באמצעות וידיאו היא חשובה ביותר להצלחה.  זוהי יכולת שליטה בדברים הקטנים, כמו איך הכי טוב להתמקם מול מצלמה למגע עין וליצור תנועות ידיים גלויות, בונה אמון ומשפיע על הצלחה במשא ומתן וירטואלי. 

 

 

  1. בנה צוות עם יכולת לעבודה מרחוק ובפריסה אסטרטגית – חשוב להיות ליד מקבלי ההחלטות, הנהלה, מנהלי יחידות עסקיות, פיתוח וכו'. ככל שיעשה שימוש נרחב יותר בעבודה מרחוק, בנה את הצוות במיקום אסטרטגי, כמו ליד מרכז בעלי עניין מרכזי או ספק ספקים. יצירת עמדות רכש קרוב לשותפים מגדילה את התקרבות אזור הזמן ומקלה על האינטראקציה האישית, במידת הצורך.

 

  1. הגדלת המעורבות על ידי התמקדות ברעיונות גדולים– שמירת צוותים מרוחקים מעורביםומחויבים הפכה למאתגרת יותר. שמור על עובדים מעורבים על ידי מתן הזדמנויות לסיעור מוחות רעיונות גדולים ולמצוא פתרונות לבעיות רכש מורכבות.

 

 

  1. בחן והתמקד ביכולות של המועמד ללמידה מתמשכת– קורונה היא תזכורת לכך שכושר הסתגלות וזריזות למידה הם תכונות קריטיות של עובדים. קח את הזמן לסקור את תהליך הראיונות שלך ולהציג סט ספציפי של שאלות מבוססות יכולות כדי לבדוק אם לאדם יש חשיבה למידה רציפה. הצלחה היא 20% מיומנות ו 80% חשיבה.

 

  1. עידוד השכלה והדרכה עצמית הכן ועודד 'שעות פיתוח' בחודש, כך שהעובדים יוכלו להירשם לסמינרים או לקורסים במהלך שעות העבודה כדי לתמוך בפיתוח העצמי שלהם.

 

ומילות סיום בנימה אישית, צריך תמיד לזכור שאנחנו במסע מקצועי ואישי של התפתחות, ההסתכלות לא צריכה להיות על איזה תפקיד אני עושה כרגע, אלא בחינה אמיתי ובוגרת לאיפה אני נמצא במסע ? האם אני מתקדם ? מתפתח וגדל ? האם אני בונה את עצמי בצורה נכונה להיות מנהל בכיר בארגון? אם התשובה היא כן – התפקדים יגיעו !

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש