מנהל הרכש כיזם עסקי

אין זה מפתיע שמנהלי רכש זקוקים לרשימת כישורים מרשימה. המובנים מאליהם הם משא ומתן, ניהול אנשים נהדרים ואסטרטגיה, אבל לרשימה זו נוסף היום הצורך של מנהלי רכש בכירים צריכים לפתח כישורי יזמות כדי להצליח לאורך זמן.

מנהלי רכש נקראים להוביל תחת אחריותם פעולות שעד כה אולי לא היו נראות טבעיות באמתחתם. ביניהם ניתן למנות : לפתח קשרים עם ספקי טכנולוגיה וחדשנות, להפחית את טביעת הרגל הסביבתית, להטמיע חדשנות ודיגיטציה, לחזק את הקשרים ולקרב את הספקים למטרות הארגון, ועוד. אם נסכם את אלה מנהלי הרכש נקראים לפרוץ את גבולות הקופסא של הסטריאוטיפ של " לחסוך לחברה מזומנים".

 איך זה קשור ליזמות?

מגפת הקורונה הייתה דוגמה מושלמת של הצורך של מנהלים בכירים להתמודד עם אירועים קטסטרופליים. מגפה זו הביאה תחומי אחריות חדשים לפיתחם של מנהלי הרכש – והעיקרים שבהם :

  1. השגת נראות מקצה לקצה בזמן אמת ברחבי שרשרת האספקה – לדוגמא, באמצעות יצירת מגדלי שליטה ברחביהארגון
  2. הקטנת הסיכון בשרשרת האספקה – זה מבוצע לא אחת ע"י שימוש בטכנולוגיה כדי לחזות אירועים עתידיים, ולתכנן פתרונות שלהתמודדות עמם.
  3. לפשט מורכבות – מנהלי רכש יכולים להשיג עד 30% חיסכון בייצור עלויות המרה על ידי פישוט הן של תהליכי הרכש עצמם והן של תהלכי ההתקשרות עם הספקים.
  4. להטמיע תהליכים אוטומטיים – הרעיון הוא להשקיע באוטומציה כדי להגביר מהירות וגמישות" ו- "לבנות זריזות לרשת האספקה כדי לעמוד בדרישות עסקיות חדשות."
    תהליכי הרכש צריכים להיות נוקשים מספיק לצורך עקביות ותאימות, אך עם זאת גמישים מספיק כדי להתמודד עם כל משבר שיגיע.
  5. לפתח מערכות יחסים קרובות יותר עם ספקים – זה קשור קשר הדוק להשגת נראות שרשרת האספקה ​​מקצה לקצה.
  6. ליצור הזדמנויות פיתוח לצוות בסביבת עבודה מרוחקת או סביבתית היברידית – מגמת העבודה המרוחקת לא הולכת לשום מקום. סקר שערכה דלויטמראה כי מנכ"לים מצפים שכמעט שליש מהעובדים עדיין יעבדו מרחוק בינואר 2022.

 מה זה להיות יזם?

בסופו של דבר, הרבה מהמיומנויות הללו מסתכמות בעבודה בצורה זריזה יותר.  היכולת להתמודד עם מגפה כזו או אחרת, פירושה להיות מהיר על הרגליים ולפתור בעיות בדרך חדשנית . זה לבו של כל יזם.

הנה כמה תכונות של יזם שיאפשרו לך לבחון את ממד היזמות האישית שלך.

  1. זיהוי הזדמנויות חדשות לצמיחה עסקית.
  2. הצגת רעיונות חדשים המאתגרים את המצב הקיים.
  3. אומץ לדבר ולהעמיד את עצמך על הקו כדי לחולל שינוי.
  4. הפגנת גמישות כשדברים משתבשים, הפגנת נחישות והתמדה ביצירת רעיונות וחלופות כל הזמן.
  5. פעולה תוך שיתוף פעולה מבריק, יכולות לפתח ולהעצים את האנשים הנכונים.
  6. אינסטינקטים מפותחים והיכולת לפעול על פיהם

מה ליזמות ולעיצוב תרבות הרכש?

מנהל רכש בעל ההשפעה הגדולה ביותר לבנייה והטמעה של תרבות הרכש בארגון. זה כולל את מיצוב הרכש מול היחידות הדורשות וההנהלה, המעמד ותפקיד שהרכש ממלא מול הפסקים ובקביעת המטרות והיעדים של הארגון, כך שיקדמו את מטרותיה של החברה לצמיחה ושיפור רווחיות.

זה לא אחת מחייב לעודד את צוותי הרכש, גישה יזמית וחדשני. גישה אקטיבית, שנוקטת פעולה אקטיבית מול היחידות הדורשות ומול הספקים, גישה שונה מהגישה הפסיבית של הרבה גופי רכש מסורתיים.

אחרי הכל, תפקידו של צוות הרכש הוא למצוא דרכים חדשניות לתמוך בתהליכי צמיחת החברה, בגידול המכירות, לחסוך כסף, לפתח הצעות טובות יותר וליצור שותפויות עם ספקים שיהיו מקדמות לשני הצדדים.

רשימת התכונות הדרושות לך כדי להיות מנהל רכש יזמי ומצליח עשויה להיראות מרתיעה – במיוחד אם אינך רואה בעצמך יזם אבל אל תפחדו אם נפשט את כישורי הרכש היזמי זה נאמד בשני מילים "ראש פתוח", חשיפה לרעיונות חדשים ונכונות ללמוד מאחרים.

ממשבר להזדמנות

משבר הקורונה הציף הזדמנות להוביל ולהשפיע כמו שמעולם לא היה. מחקרים מראים כי 40% מאנשי המקצוע בתחום הרכש אמרו כי המלצותיהם התבקשו יותר מהרגיל בגלל המגיפה וליותר מחמישית יש מקום ליד שולחן ההנהלה עכשיו, עם יכולות השפעה על החלטות מפתח

זה הזמן לאמץ את הלך הרוח היזמי ולהשתמש בהשפעה זו לטובה.

לקריאה נוספת במאמר בלחיצה כאן.

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש