מנהלי רכש – מקצוע העתיד !

הרבה משרות שהיו קימות עד לא מזמן, נעלמות ואינן. הטכנולוגיה מאיימת להחליף מקצועות שעד לא מזמן היו נחשבות לטאבו של בני אדם. באופן מפתיע…או שלא ! מקצוענים בתחום ניהול הרכש ושרשרת האספקה ​הופכים דווקא להיות מבוקשים יותר ויותר !

​הקורנה שיבשה את שוק העבודה בקלות בלתי נתפסת. טכנולוגיות האוטומציה והרובוטיקה, בינה מלאכותית ו- AI, מביאות לפתחנו שינוי דרמטי בשוק העבודה. השינוי כל כך דרמטי, שמומחי תעסוקה כבר לא יכולים לדמיין אפילו איזה סוג של עבודה יתקיים בעוד עשרים שנה מהיום. מה שאנחנו כן יודעים זה שזה לא יכלול הרבה מהעבודות שאנחנו מכירים היום.

אל תטעו לרגע, זה לא רק רובוטים שיחליפו את עובדי הכפיים בקווי הייצור, בקמעונאות ולוגיסטיקה. רופאים, עורכי דין ואפילו שוטרים, יראו את המקצועות שלהם הופכים יותר ויותר אוטומטיים. אל תראו בזה חדשות רעות (או טובות לחלקנו) אלא פשוט קריאת כיוון למה שהולך לקרות בכל מקרה.

השאלה הכי חשובה לנו כמקצועני רכש – איך זה הולך להשפיע עלינו ?

בואו נתחיל מהבסיס – מה זה ניהול רכש ? !

רכש הוא ללא ספק חלק גדול ומשמעותי בתהליכי עשיית עסקים. אבל מה הופך אותו לאחד התחומים הנחשקים ביותר עבור עובדים צעירים בעולם, שמזהים בו תחום מרתק לקריירה מקצועית ?!

כל העסקים משתמשים במגוון בשירותים ואספקת מוצרים ​​בפעילות העסקית היומיומית שלהם. אבל את רוב אלה הם לא בהכרח מייצרים או יוצרים בעצמם. הם פועלים בשת"פ עם הקהילה העסקית של נותני שירותים ומוצרים, והם קונים את כל אלה ממנה. מקצועני הרכש הם אלה שאמונים על תהליכי הרכש וניהול היחסים עם נותני המוצרים והשירותים לארגון – ממשק הספקים !

אם תיקחו למשל חברת מכשירים סלולריים, כדוגמת אפל או מתחרותיה. הם משווקות מיליוני מכשירים בשנה, אך מייצרת מעט מאוד. במקום זאת, החברה מסתמכת על רשת מסובכת של שרשראות אספקה ​​שמהן היא מקבלת סחורות ועבודה. לצורך שיווק מוצריה ושירותיה אפל נזקקת לא רק לחומרים לייצור אלא גם למשרדי המטה שיושב בארה"ב. לשם כך היא רוכשת שולחנות וכיסאות לעובדיה, מכשירי חשמל לשירותים העסקיים הפנימיים שלה, מאבטחים וחניונים, והרשימה עוד ארוכה.

ממנהל רכש לכיסא המנכ"ל

הרבה מהסיבה לכך שאפל השיגה הצלחה כה מדהימה גם לאחר מותו של סטיב ג'ובס נעוצה בעובדה שטים קוק מכיר מקרוב את חשיבות הרכש למודל העסקי.  קוק נשכר על ידי ג'ובס כמנהל הרכש הראשי של אפל ב-1998; עד שהוא נכנס לתפקיד ההנהלה הבכיר ב-2011, שרשרת האספקה ​​של אפל נחשבה לטוב ביותר מבין חברות הטכנולוגיה הגדולות.  מסתבר שהכישורים והידע שהופכו אותו למקצוען רכש, היוו בסיס חזק להצלחה בקנה מידה גדול עוד יותר – במקרה של קוק, הגיע לתפקיד הנחשק כמנכ"ל החברה החדשנית בעולם.

מהם המיומנויות הנדרשות ממקצועני רכש ?

אנחנו עדים לכניסתם של טכנולוגיות מתקדמות לתחומי חיינו וזה בהחלט לא יפסח על הרכש. היבטים של המקצוע ישתנו ללא ספק, והוא בהחלט יתחזק על ידי טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית, אבל בסך הכל הכישורים העומדים בבסיס שיטות רכש מוצלחות כיום יישארו רלוונטיות לאורך כל העתיד הנראה לעין. מיומנויות אלו מורכבות מגמישות קוגניטיבית וחשיבה ביקורתית, קבלת החלטות טובה, אינטליגנציה רגשית, בניית מערכות יחסים והלך רוח חדשני.  ואלה (הפתעה?) הם בין התכונות שגם המומחים והמעסיקים אומרים שיהיו בין התכונות החשובות ביותר העשור הבא. 

ההשפעה העסקית של הרכש

פעילויות הרכש  בארגונים רק הולכים ועולים. זה חלק מתפיסות עסקיות מתקדמות, בהם ארגונים מחפשים להתמקד בליבת העסקים ולרכוש את השאר. בהמשך מדובר במודלים כספיים של מעבר מניהול הוצאות קבועות לניהול הוצאות משתנות.

כל אלא מעצימים את חשיבות תפקודו של מערך רכש בארגון. השפעת הרכש איננה מסתכמת (כמו שחשבו פעם) בחסכונות ושיפור רווחיות, אלא היא מתמקדת יותר ויותר בתרומה לשורה העליונה – גידול המכירות.

ניהול מערכות יחסים עם ספקים חדשים ברחבי העולם, תורמת ישירות ליכולותיה של החברה למכור יותר. זה בה לידי ביטוי בשרשראות אספקה יציבות יותר, שמאפשרות תפקוד בכל מצב עסקי, גם במשבר גלובאלי דוגמת הקורנה.

אולם זה לא עוצר שם. חדשנות, פיתוח המוצרים והשירותים, מביא את הרכש לקדמת הבמה. היכולות לאתר ספקים ושחקנים חדשים בשוק, לקשור איתם קשרים עסקיים ומודלים כלכליים מתקדמים, הוא נחלת מקצועני הרכש. בסביבה גלובלית עם רגולציה נוקשה, אלו הם מקצועני הרכש שמשמשים "לגשר עסקי" בין לקוחות החברה לבין ספקיה. ככל שהרכש יודע לקשור קשרים מוצלחים וריווחים, לשני הצדדים, כך החברה יכולה לצמוח מהר יותר ולהרוויח יותר.

השפעת הרכש על הסביבה

כבר ראינו שפעילות רבה של החברה נעשית ע"י נותני שירותים וספקים. רכש ירוק, בר קיימא או אקולוגי הוא חלק הולך וגדל מהתחום, והוא מתרכז סביב בניית שרשראות אספקה ​​שגורמות נזק מינימלי לסביבה. זה יכול להיות זיהוי הזדמנויות לעבוד עם ספקים שמודעים להפחתת פסולת או חיסכון באנרגיה למשל. 

השפעה חברתית של הרכש- העסקה מגוונת והכלה

ברוב המקרים, לא ניתן לכפות חשיבה של שוויון על עסק או ארגון אחר – וזה גם לא יהיה יעיל. הדרך לשינוי מתמשך כרוכה ביצירת סביבה שבה העסקים שכבר מאמצים שוויון עולים לפסגה, ואלה שלא נדרשים להתמודד עם ההשלכות האורגניות. גם זה משהו שיש לאנשי מקצוע בתחום הרכש יכולת השפעה מיוחדת. בדיוק כמו עם קיימות, מחלקת הרכש של החברה יכולה ליצור שינוי משמעותי בתעשייה בכללותה, על ידי מתן העדפה לספקים המגלמים את האתוס של החברה עצמה לגבי גיוון והכלה.

להסתכל קדימה

ככל שמשרות מונוטוניות נעלמות, צרכי הצרכנים מתפתחים ופרדיגמת העבודה משתנה, היכולת "להתאים את עצמך לשינוי" הופכת חשובה יותר ויותר. לא רק שהרכש הוא תחום שמרוויח מהיכולת הזו – הוא גם יכול להוביל אותה במגוון תחומים.

כישוריהם של מנהלי רכש טובים, מביאים איתם הזדמנות להעלות את הרכש לקדמת הבמה העסקית. הרכש עובר מניהול חסכונות ושמירה על תקציבים (שהיא פעילות חשובה שלעצמה), אל עולם האצת המכירות והגדלת מגוון השירותים והמוצרים של החברה. זה נעשה ע"י בניית מערכות יחסים עם חברות וספקים חדשים. אלה הופכים להיות הזרוע הווירטואלית של החברה, ואולי אפילו החשובה ביותר באספקת מוצרים ושירותים ללקוחותיה. הרכש אמון על ממשק הספקים על כל היבטיו. זה כולל לא רק ניהול תהליך ההזמנות והתשלומים (P2P), שהוא הצד האדמיניסטרטיבי המסורתי, אלא אחריות על הקשרים העסקיים, ניהול היחסים והאצת מודלים של התקשרויות שיאפשרו לשני הצדדים (ספק ולקוח) להאיץ עסקים בסביבה משתנה. 

אנחנו לפני תקופה מרתקת של הרכש, יהיו שיעלו על הגל ויהיו שהגל ישטוף אותם החוצה. אני ממליץ לכם לנצל את ההזדמנות לחדש את הרכש, את הכישורים והיכולות, את מיצובו, את התהליכים ואת הערך המוסף שאתם מביאים לארגון.

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש