מלחמה באירופה והשפעתה על הרכש ושרשראות האספקה

-עדכון מצב 18.3.2022 –

טרגדיה מתחוללת ברחובות הערים ובשדות אוקראינה כשהמדינה מותקפת מרוסיה, ואם תרצו היא סמל גם לכלכלה עולמית שעולה באש. הסכסוך מדגיש את חסרונה של הגלובליזציה, תהפוכות באזור אחד יכולה להיות השפעה משמעותית על הצד השני של כדור הארץ (משק כנפי הפרפר).

השרשרת הלוגיסטית בכאוס מוחלט

המרחב האווירי מעל רוסיה נקי מכל מטוס אזרחי. מטוס המטען הגדול בעולם AN225 של אנטונוב איירליינס הושמד !  וזה אומר שלא ניתן להוביל יותר מטענים מגודל ג'מבו מסביב לעולם. את האפקט ירגישו בהובלות של ציוד לפרויקטים גדולים של תשתיות, תחבורה ועוד.

חברות אמריקאיות (מקדונלד'ס, קוקה קולה…) מטילות גם הם סנקציות משלהם על רוסיה. חברות אחרות סוגרות פעילות וחוסמות גישה ליישומי תוכנה. כ-20,000 עובדים ב-29 נמלים בחוף המערבי של ארה"ב אמרו שהם לא יעמיסו או יפרקו שום כלי שיט רוסי או מטען רוסי.

ההדרה ממערכת התשלומים הבין-בנקאית הבינלאומית SWIFT רק הפכה את המצב לקשה יותר לניהול עבור אלה שעוד מנסים לעשות עסקים במדינה.

אינפלציית מחירים שרק הולכת וגואה

אתם יכולים רק לנסות לדמיין (וצר הדמיון מלהכיל) מה קורה כרגע לפקקי התנועה בנמלים. ומהם ההשלכות של חוסרים בחומרי גלם, מוצרים וכו', על היכולות של החברות לתפקד.

אבל דבר אחד כבר כולנו מרגישים ונרגיש יותר בקרוב – אינפלציית המחירים הגואה !

אנרגיה : רוסיה מספקת למעלה משליש מהגז הטבעי של האיחוד האירופי, ואיומים על אספקה זו עלולים להעלות מחירים. בימים אלה חברות וצרכנים כבר מתמודדים עם חשבונות אנרגיה גבוהים יותר.

מתכות: הפלישה עלולה להמשיך לסחוט את שווקי המתכת. רוסיה שולטת בכ-10% ממאגרי הנחושת העולמיים והיא גם יצרנית משמעותית של ניקל ופלטינה. ניקל נסחר בשיא של 11 שנים, ועליות מחירים נוספות לאלומיניום צפויות עם כל הפרעה באספקה שנגרמה על ידי המלחמה.

שבבים : שימו לב, אוקראינה היא מקור המפתח חומרים קריטיים כמו ניאון מטוהר המשמש בייצור מוליכים למחצה. זה לבדו יכול להוסיף שמן למדורת החוסרים בתעשייה זו.

 

תעשיית הרכב נפגעת ראשונה

יצרניות רכב אירופאיות כמו רנו, שמחזיקה בחברה הרוסית שמייצרת את המותג לאדה, פולקסווגן AG והמותגים שלה אודי, סקודה ויצרנית מכוניות הספורט פורשה, הן בין הנפגעות הקשות ביותר מההפסקה הפתאומית של העסקים ברוסיה, והיעדר חלקים חיוניים מספקים באוקראינה.

 

סיכון להתקפות סייבר מכוונות שרשראות אספקה

הסיכון להתקפות סייבר גבוה עם הסכסוך הזה. גם רוסיה וגם אוקראינה ידועות ביכולות לוחמת הסייבר שלהן והן בית לקבוצות המעורבות בפעילויות סייבר זדוניות.

במצב זה, התקפות סייבר אינן מכוונות לגניבת נתונים אלא יתמקדו בשיבוש שרשראות אספקה כדי לעצור פעולות שתומכות בצד השני בסכסוך.

 

מה מנהלי רכש יכולים לעשות בימים אלה – ומהר?

  • ניהול סיכונים בשרשרת האספקה : מבחינת מקורות אספקה אנחנו מחויבים לבחון מצבים שיכולים להשפיע על שרשרת האספקה ולפתח מקורות חלופיים מבעוד מועד. כמובן, לא תמיד ניתן להקדים את אירועי העולם המהירים. אבל זה חכם לפתח תוכניות מגירה עבור הוצאה קריטית וספקים באזורי סיכון גבוהים.
  • הגנה בסיסית ממתקפות סייבר : על החברות להחמיר את נוהלי האבטחה הפנימיים שלהן. נקיטת צעדים בסיסיים כגון הטמעת אימות רב-גורמי לגישה לדוא"ל ולרשתות עשויה לעצור את ההתקפות לפני שהן מתחילות. יש להזכיר לעובדים ולספקים להשתמש בסיסמאות חזקות לעבודה ולחשבונות אישיים ולעקוב אחר הנחיות ברורות לגבי דיווח על ניסיונות הפרות.
  • הערכות במלאים ! : כן אנחנו חוזרים לבסיס, היום המשחק הוא לא יעילות, לא LEAN ולא משחק של הגנה אלא התקפה. זה אומר אגירת מלאים בנקודות קריטיות וברמות גבוהות ככל שניתן !
  • פיתוח תוכניות המשכיות עבודה של ספקים קריטיים : אנחנו חווים משברים בעוצמה גבוה : קורונה, מלחמה ומי יודע מה עוד בקנה ? ! זה הזמן לחדד את תוכניות המגרה של הספקים "להמשך תפקוד בזמני משבר".
  • העלו את רמת החוסן של הרכש : חוסן נמדד ביכולת לתפקד במצבי משבר, במיוחד כאלה שתמשכים תקופה ארוכה. אני מפציר בכם מקצועני הרכש, "נצלו" ומנפו את המשבר להעלות את החוסן של הרכש.

חוסנו של הרכש ב- 4 ממדים :

  • חוסן עסקי – הגדילו ושקפו להנהלה את תרומתו של הרכש לתפקודה העסקי של החברה – המשך מכירות ושיפור רווחיות.
    • חוסן חברתי – הגדילו את הידע והכישורים שיש לרכש. גם בימים אלה הרימו את הראש, צרו קשר עם מומחי רכש אחרים, תגיעו לכנסים. חזקו את גיבוש ורוח הצוות של הרכש וגם הספקים.
    • חוסן תהליכי – שימו לב היכן תהליכי הרכש לא מוסיפים ערך ופשוט שנו אותם. מה שהיה לא משנה, זה ההזדמנות לייעל את התהליכים ולהסיר חסמים כאלה ואחרים.
    • חוסן מיתוגי ומיצוב – שפרו את התדמית הדימוי והמיצוב של הרכש הן בתוך הארגון והן מחוצה לו. זכרו שמנהיגים גדולים בנו את מיצובם במזמני משבר (צ'רצ'יל, רודולף ג'וליאני – זוכרים ?)

עכשיו זה "המשבר" וההזדמנות שלכם – אל תפספסו אותה !

לפרטים נוספים על "החוסן של הרכש" מוזמנים להקשיב להרצאה,
באקדמיה הדיגיטלית של המרכז הישראלי לרכש בלחיצה כאן

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש