מיומנויות ניהול רכות – החשובות ביותר בעידן הרכש החדש

מיומנויות ניהול רכות – החשובות ביותר בעידן הרכש החדש

כשהעולם משתנה גם עולם התעסוקה בחברות וארגונים משתנה, מהם השינויים ומהם הכישורים שעלינו להתמיר ולפתח?

אנחנו חונכנו על פיתוח יכולות וכישורים מקצועיים, זה התחיל בדור של הורינו וסבינו שרכשו מקצוע ! כזה או אחר …בין משלח יד של נגר, חשמלאי או אחר ועד מקצועות צווארון לבן של רופא, עורך דין וכו. אך האם זה מספקי בעידן החדש ? כנראה שלא.

מקצוע הרכש הוא לא מקצוע שניתן ללמוד אותו מקצועית בבתי ספר. עד היום ראינו בזה חסרון, והנה בעידן החדש זה אולי הופך להיות יתרון. למה ? כי הלמידה המקצועית של כל מקצוע איננה מספיקה כדי להצליח בו והיא הופכת בחלק מהמקצועות החופשיים להיות שני בסדר החשיבות. יותר ויותר מנהלי רכש מגיעים היום ממקצועות שאינם רכש ! , מנהלי מכירות, מנהלי פרויקטים, מנהלי ייצור ושירות ועוד…הם נכנסים לעולם חדש ומצליחים להביא ערך גבוה בתפקיד רכש אותו ביצעו שנים "מקצוענים" אחרים. למה זה קורה ? זה קורה כי ההצלחה כיום מבוססת יותר על כישורים רכים של ניהול אנשים וקשרים עסקיים כאלה ואחרים, מאשר ידע בניהול רכש כזה או אחר.

מועמדים מוכשרים עם ניסיון עשיר ברכש לא מצליח לצלוח ראיונות עבודה והתסכול עולה. בשיחות איתם אנחנו מנתחים את הסיבות לכך ולכאורה למרות שיש להם את כל מה שהוגדר בתיאור המשרה הם לא מתקבלים !  למה כי יש סעיפים שלא כתובים בהגדרת התפקיד והם אלה שמנהלי משאבי האנוש נותנים להם דגש הולך ועולה , לפני בחירה של מועמד כזה או אחר. אלה נקראים "כישורי ניהול רכים". למה הכוונה? מיומנויות רכות הן מכלול של מיומנויות שעוזרות לנו לבצע את התפקיד שלנו, קשה למדוד אותם בסרגל כזה או אחר והם יושבות לא אחת על אותו מישור של אופי ותכונות המועמד שיושב מולנו. תחתית הטופס

האם שאלת את עצמך את השאלות הבאות :

  • למה הקידום שלי נעצר ? למה אחרים מתקדמים מהר יותר ממני ?
  • למה מחלקות אחרות מקבלות משאבים בקלות בעוד ברכש זה תמיד נחשב מותרות ?
  • האם יש לך הרבה עימותים פנים ארגונים שאתה לא מצליח לפתור ?
  • האם אתה מרגיש שכולם מפריעים לך לעשות את עבודת הרכש ?

אם התשובה מוכרת לך זה אומר שכנראה אתה בעולם מתקדם שמחייב פיתוח יכולות ניהול אחרות ומתקדמות שיאפשרו לך להוציא מהרכש את המקסימום.

למה כישורים רכים הופכים משמעותיים מאד לתפקידי ניהול הרכש?

  1. עבודת הרכש מורכבת מהיכולות ליצור תקשורת בינאישית עם עובדים, מנהלי יחידות עסקיות וטכנולוגיה וספקים. זוהי יכולת שמביאה לערך המקסימלי בתפקיד הרכש. הקשיחות והנוקשות שהיו טובות פעם מוחלפות בעולמות של רכש טכנולוגיה ועבודה עם סטרטאפים (כספקים) ליכולות ניהול רכות של בנייה וניהול יחסים מורכבים בסביבת אי וודאות.
  2. ניהול במצבי לחץ וחוסר שליטה, ניהול רכש והצלחתו תלוי בהרבה גורמים שאינם שייכים לרכש עצמו :
    • א. מנהלי פיתוח וטכנולוגיה והרמה של שת"פ שיש לנו איתם בעבודה מול ספקים
    • ב. תלות בביצועי ספקים כדי להצליח בתפקיד הרכש
    • ג. תלות גדולה במצב העסקים של החברה, מדיניות תשלומים וודאות התחזית העסקית

זה מחייב יכולות ניהול רכות שמבוססות על בניית קשרים אישיים, השגת מידע והשפעה שלא באמצעים פורמליים ותהליכים מובנים.

 

מיומנויות רכות שעל כל מנהל רכש לפתח :

  • א. תקשורת – הצגה ודיבור: העברת מסרים הופכת להיות חשובה מאד כדי להשיג הסכמה ושת"פ. היכולת להציג נושא בצורה בהירה לקבוצת אנשים דורש יכולת הפשטה, ניתוח ותכנון מקדמות. זה לא יכולת מולדת ואפשר לפתח אותה דרך תרגולים, סדנאות כאלה ואחרות, העברת הרצאות והשתתפות בפורומים מקצועיים.
  • ב. עבודה צוותית הרכש הוא מרכז התהליכים בארגוניים וזה מחייב אוו לפעול בצוותים מגוונים ודינמיים בחברה. זה מחייב יכולות גבוהות של ניהול צוותים מגוונים, לעיתים ניהול צוותים מרחוק וללא מגע פיזי.
  • ג. מנהיגות והובלת אנשים : השפעה ושכנוע של גורמים שאינם מדווחים לך מחייב יכולות ניהול הטלת סמכויות, ניהול דיונים אפקטיביים ורתימת הצוות למטרה משותפת. זה ממשיך בלקיחת אחריות, קביעת מטרות ויעדים, ותיעדוף המשאבים כדי לאפשר השגתם.


ד. גמישות ופתיחות לשינוי:
זווית הסתכלות על בעיות ונושאים היא בד"כ שונה מאדם לאדם . המעניין שאלה שמצלחים ומתקדמים חולקים לא אחת זווית קצת שונה מרוב האנשים. הם רגישים יותר לסביה שלהם ויש להם את יכולות האנלגטיקה וההפשטה שמביא לפתרון של בעיות שאחרים חושבים שהם מאד מורכבות.

המלצות לפיתוח היכולות הרכות שלכם בניהול

  1. הצטרףלארגון רכש מקצועי ומוביל שיכול לתת לכם פלטפורמה לפיתוח היכולות לבניית קשרים העסקיים והאישיים, שמבין חדשנות ברכש ושמבין איך בונים קהילה בריאה ודינמית.
  2. השתתפות פעילה – שים לך ביומן זמן להשתתפות בכנסים, ימי עיון, פורומים וכו' – זה חלק מהעבודה שלך ויותר חשוב זה חלק מהאישיות המקצועית שאתם בונים לעצמכם!
  3. הרחב את רשת הקשרים החברתיים שלך ברשתות החברתיות המקצועיות.
  4. תשקיע בפיתוח קשרים אישיים: עם ספקים, מנהלי יחידות עסקיות, מנהלי רכש מחוץ לחברה ועוד..
  5. קח הובלה – קח על עצמך להוביל משימות וצוותים בחברה ומחוצה לה , זה חלק מפיתו היכולות שלך לניהול רך !

זכרו , אנחנו חיים בעולם דינמי, פתוח ומשתף. אנחנו צריכים להיות חלק ממנו או שאנחנו מפספסים נדבך חשוב ומשמעותי לצמוח ולגדול. צאו למסע וזכרו: העולם המקצועי הטהור של ניהול רכש איננו רלוונטי יותר, אנחנו מחויבים לצמוח ולהגדיל את היכולות הניהול הרכות שלנו כי להתקדם בניהול הרכש!

 

המלצה לקריאה נוספת:כישורי מנהלי הרכש בעידן של בינה מלאכותית (AI)

להעמקת הידע שלך בנושא אנו מזמינים אותך להצטרף ליום עיון מקצועי בנושא:
כישורי מנהל הרכש בעידן הטכנולוגי.
לפרטים נוספים בלחיצה כאן

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש