מהן הדרכים להעלות את השפעתו של הרכש בארגון?

שקיפות מידע לגבי ספקים ופעולות הרכש, בניית מערכות יחסים עם לקוחות פנימיים, שיתוף פעולה וקידום מטרות ויעדים עסקיים ארגוניים, הבאת ערך מוסף ועשייה מעל ומעבר למה שמצופה  מאתנו בכל נקודת מגע.

בואו נסקור כמה דרכים להעלות את ההשפעה והתרומה של הרכש לתוצאות העסקיות של הארגון.

 

  1. קדמו מטרות ויעדים עסקיים

חפשו הזדמנויות לשילוב הרכש בפיתוח של מוצרים חדשים, עיצוב שרשרת האספקה כולל ספקי המשנה, ועידוד השקעות בחדשנות של ספקי טכנולוגיה.

נכון, לא כל חברה  תאפשר לכם להיכנס לתהליכים הללו מההתחלה, אבל זו המשימה והייעוד שלכם להדגים כיצד ניתן להגדיל את ערך הרכש במקומות המתאימים.

ברגע שהרכש מיישר את המטרות שלו עם היעדים העסקיים של החברה, הוא יכול לחפש דרכים לקדם את המטרות הללו. לעומת זאת, כאשר הרכש מציב יעדים שרק מועילים לו, הוא יגלה לרוב ש"אף אחד לא מעוניין".

אל תטעו, מטרות עסקיות יובילו אתכם לביצוע שינויים נוספים כולל במבנה הרכש ולפעמים גם בעובדים שבו. רכש שממוקד במטרות עסקיות מחייב אנשי רכש שמכירים היטב את העסקים של החברה, מבינים מה הם קונים, מהן הטכנולוגיות הקיימות, מהם המודלים העסקיים, ויכולים לשבת בדיונים עסקיים ולהביא ערך מוסף.

לעומתם גופי רכש הממוקדים "בתהליך הבירוקרטי של הרכש" מבינים בטיפול בהצעות מחיר, בחירת עסקה מיטבית והוצאות הזמנות וטיפול בחשבוניות. זה אינו סט זהה של כישורים ויכולות!

 

  1. תפסו את כיסא ה"יועץ העסקי" ולא את כיסא המנהל

 מנהלי רכש לעיתים מחפשים את השליטה והכוח, בקבלת החלטות לגבי ספק נבחר. זה תוצאה של המטרות והיעדים שהם שמו לעצמם, אותם מטרות ויעדי רכש, "שלא מעניינים אף אחד".

מנהלי רכש עסקיים, מתמקדים במטרות וביעדים של החברה, ומכך בהכרח ההסתכלות שלהם היא הרבה יותר רחבה.

פועל יוצא מכך, שהם אינם חייבים להיות המחליטים אלא דווקא היועצים. הם מביאים את האלטרנטיבות, בונים את המודלים, מתייעצים עם קולגות בשוק. את ההחלטה הסופית על הפתרון האופטימלי, שכאמור יקדם את המטרות העסקיות של החברה, הם משאירים לצוות החשיבה של היחידות הדורשות (כמובן בשיתוף הרכש).

בעוד ברור לנו שהעדיפות העליונה של הרכש היא השגת יעילות מקסימלית וצמצום עלויות ההוצאה, שימו לב! שהתנהלות כיועץ עסקי, מרחיק לכת הרבה יותר מאשר משא ומתן על תנאי חוזה.

 

  1. שנו את הדרך שבה אתם חשופים למידע ונתונים

 מחסום מרכזי לשיתוף פעולה של הרכש עם יחידות שונות בחברה, הוא חוסר בנתונים הנכונים. לעתים קרובות מדי, לצוותי רכש אין גישה לכלים שיכולים לעזור להם להשתמש בנתונים מורכבים שבהם משתמשים ארגונים אחרים.

אם צוות הרכש יעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם ההנדסה לדוגמא, זה ייתן לארגון סיכוי הרבה יותר טוב להגיע למחיר יעד למוצר חדש ולזהות ספקים במהירות האפשרית.

לכן כל כך חשוב להשתמש בטכנולוגיה המאפשרת לכידת נתונים ברחבי הארגון. על הרכש להתחבר ל-IT ולחפש כלים ודרכים לאיחוד ושקיפות נתוני ספקים כלל-ארגוניים כדי לתמוך בנראות ובקבלת החלטות טובות יותר.

אין ספק שהעתיד הוא דיגיטלי, כדאי להקדים אותו על ידי הפיכת הרכש למעצמת מודיעין מרכזית עבור הארגון שלכם. עבור אנשי מקצוע בתחום הרכש, פיתוח כישורי המודיעין העסקי, יכול לא רק לספק יתרון תחרותי לארגון שלהם, אלא לאפשר לרכש להשתחרר מכבלי המשימות הידניות.

 

  1. תחגגו "הצלחות עסקיות"

איך אתם מדווחים על הצלחות שלכם לארגון? ובאילו מדדי הצלחה אתם משתמשים? צוותי הרכש מעולים בדיווח נתונים על חיסכון בעלויות, אך "פחות מ-20% מודדים ומדווחים על תרומתם להגדלת ההכנסות.

גרטנר מצביעה על שני מדדים שאולי כדאי לשקול להוסיף לדיווח של הרכש:

 

  1. יישום רעיונות חדשניים
    • סגירת חוזים מהירה ואפקטיבית עם ספקי טכנולוגיה
    • קיצור זמני אספקה של מוצרים חדשים
    • מעבר חלק משלבי פיתוח לייצור סדרתי
    • עמידה בתקציבים ועלויות מוצרים

 

  1. שיפור עמידות או אמינות המוצר
    • הסמכה והכשרה של ספקים חדשים
    • הובלה של צוותי איכות ואמינות לעמידה של ספקים ביעדים האיכות והאמינות של החברה
    • חיבור עסקי בין ביצועי הספקים לאיכות ואמינות לבין החוזים והמכרים שניתנים להם.

 

הקדישו שימת לב להתאמה של המטרות והיעדים שלכם, וכפועל יוצא את ההצגה של ההצלחות שלכם.

אל תשכחו להוקיר ולפרסם את ההצלחות שתורמות להצלחת הארגון והסבירו את החלק שלכם בקידום של מטרות אלה.

 

  1. השתלבו בקידום מטרות של קיימות ואחריות חברתית

 קיימות ואחריות תאגידית הן הרבה יותר ממילות באזז; הם חלק הולך וגדל מסדר היום של הרכש. אתם יכולים להיות משפיעים ולייצר ערך נוסף עבור הארגון שלכם. זה ישפר את המוניטין של הצוות שלכם וימצב את מקומכם כחבר הנהלה חשוב בחברה.

זוהי הזדמנות פז לרכש לקדם "מטרות עסקיות ארגוניות". מטרות קיימות ואחריות חברתית נקבעות בשולחן ההנהלה, וכיום בחלק מהחברות, כבר מדווחים עליהם כחלק מהדוחות העסקיים של החברה. זהו מקום טוב להראות להנהלה איך אתם תורמים ישירות להשגת וקידום יעד זה.

אם קיימות וגיוון ספקים הם נושאי מפתח עבור הארגון שלכם, זהו המקום בו הרכש יכול לתרום תרומה משמעותית. המשמעות היא אינסוף הזדמנויות לשיתופי פעולה – משיווק ועד מכירות, IT וכל הדרך לנראות ע"י ההנהלה.

מאמצי האחריות החברתית שלכם יגרמו לחברה להיראות טוב, יהפכו את הסביבה למאושרת יותר וימצבו את המחלקה שלכם כתורמת מרכזית לפתרון.

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש