מהם כישורי החובה אותם מחפשים המגייסים לתפקידי ניהול רכש בכירים ?

אנחנו שותפים לתהליכי הגיוס של מנהלי רכש בכירים בישראל, המעניין לראות שהרבה מנהלים בכירים הם בעלי ניסיון בעולמות הרכש, ניהול הספקים, התהליכים ועוד…אך הם לא תמיד בעלי כישורי החובה אותם מחפשים המעסיקים (המגייסים). שימו לב שכמעט בכל מודעת פרסום דרושים יש "מילים רכות לכאורה", שמועמדים לא תמיד נותנים להם את המשקל הנכון, שיש למעסקים בבחירת המועמד המתאים למשרה. תקשורת, ריבוי משימות, עבודת צוות, יצירתיות, חשיבה ביקורתית ומנהיגות, אלו מילים לכאורה כלליות אולם הם הופכות להיות הסיבה שמבדילה בין אלה שמקבלים את המשרות לאלה שלא !

"יכולות ניהול רכות" מייצגות את הכישורים המאפשרים לך לבצע את עבודתך היטב, ולא משנה מה העבודה או המקצוע, הם עושות את ההבדל בין הצלחה לכישלון, בתפקידי ניהול בכירים.

 

כישורי חובה למנהלי רכש בכירים

כשקוראים את הכישורים הבאים, נסו לחשוב על נקודות החוזק והחולשה שלכם. אתם יכולים, למשל, לקרוא על תקשורת ולנסות לחשוב היכן יכולות אלה יכלו לעזור בפיתוח הקריירה ? איפה הם עצרו אותי ? היכן הפעלתי כישורי תקשורת טובים והיכן עליי להשתפר ?.

 

נציין כי כל כישורי החובה אינם עומדים בפני עצמם, והם קשורים זה בזה ומצטרפים למאסה של כישורים שיוצרת הצלחה ! לדוגמא יכולות תקשורת טובה דורשים ממך יכולות הבעה והקשבה ובנוסף יכולת לעבד את המידע ולהפעיל חשיבה ביקורתית ולאחר כן קבלת החלטה, שכנוע והנעה לפעולה.

 

  • כישורים טכנולוגיים

הטכנולוגיה משנה כל העת את אופי המשרות שלנו ואת דרכי הביצוע שלהן. כתוצאה מכך, אם ברצונך להיות בתפקידי ניהול רכש בכירים, עליך להיות מעודכן על הטכנולוגיות המתקדמות ברכש, לאמץ אותם ולהתאים את הארגון (תהליכים, כוח אדם, ספקים) לפעול בסביבה טכנולוגית מתקדמת.

 

  • תקשורת

כל תפקיד ניהולי שהוא דורש מיומנויות תקשורת;  קידומים והצלחה מקצועית הם בלתי אפשריים בלעדיהם. אבל תקשורת היא מילה כוללת והיא כוללת בתוכה מספר אלמנטים :

  1. מיומנויות מילוליות – מה אתה אומר ואיך אתה אומר את זה (במילים והסגנון)
  2. הקשבה – הקשבה במטרה להבין, הקשבה פעילה מתוך רצון לעמוד על הדעה והרגשות של הצד השני.
  3. כישורי כתיבה – תקשורת ברורה בכתב, חיונית להצלחה בכל קריירה מקצועית. זה יוצר רושם מתמשך של מי שאתה, איך אתה חושב ואיך אתה מתרגם את זה למסר לאחרים. זה מקבל מזנה תוקף כאשר עובדים עם גורמים החוץ (ספקים).
  4. מיומנויות תקשורת טכנולוגיות – היכולת שלך לבחור את אופי התקשרות ואת המדיה שאתה הולך להשתמש בה. האם שליחת מכתב, פנים אל פנים, מצגת, או אחר. החבירה מעידה על הבנה מעמיקה אופי המדיום ישפיע על איכות התקשורת !

 

  • חשיבה ביקורתית וקבלת החלטות

כישורי חשיבה ביקורתית ואנליטית, הם אלה שמביאים למנהלים בכירים את היכולת לפשט ולפתור בעיות מורכבות ומסובכות. זוהי היכולת להגדיר נכון את האתגרים והבעיות, לבחון את כל הפתרונות האפשריים ואז לבחור וליישם את הפתרון הטוב ביותר לאתגר זה מכל האפשרויות הקיימות.

בחינת הבעיה, שאלת השאלות הקריטיות, בחינת הגורמים המשפיעים על כל פתרון אפשרי ויכולת קבלת ההחלטה על הפתרון האופטימלי – היא יכולת חובה לכל מנהל בכיר.

מאוחר יותר לאחר החלטת על דרך פעולה, יש לתכנן את הצעדים, את העיתוי ואת המשאבים בכדי לגרום לזה לקרות.

 

  • ריבוי משימות (ניהול זמן וארגון)

זו אחת הכישורים הרצויים ביותר בעידן החדש. על פי מחקרים רבים, דרישות ריבוי המשימות בעידן הטכנולוגי מביא איתה תסכול עצום ולהתמוטטות עבור מנהלים רבים.

יכולות של ניהול בסביבה רבת משימות כוללות מספר אלמנטים קריטיים : ניהול זמן יכולות ארגון וסדר. מנהלים בכירים חייבים להיות מסודרים ומאורגנים בפעילותם, לקבוע את סדרי העדיפות הנכונים ולנהל את זמנם בהתאם.

אני נתקל במנהלי רכש בכירים שלא אחת טוענים: "אין לי זמן לפעול בקהילת הרכש…יש לי כרגע פרויקט גדול על הראש…התחלתי תפקיד חדש …יש לי שינוי ארגוני …אין לי משאבים כרגע" …ואני אומר לעצמי איך אתה יכול לנהל את הקריירה שלך ולפתח את עצמך לניהול בכיר, אם אתה לא שולט, מנהל ומסוגל לקבוע לעצמך זמן לפיתוח הקהילה, הקשרים והיכולות שלך ??? !!!

 

  • עבודת צוות

העולם העסקי מכיל אתגרים גדולים סביב המטרה של עשיית כסף, אתגרים כאלה מחייבים צוותי אנשים לספק פתרונות עסקיים. זה מצידו דורש לעבוד ביעילות ובכבוד עם אחרים שיש להם אחריות, רקע, יעדים ותחומי התמחות שונים לחלוטין.

עבודת הצוות מבקשת שהמחויבות לצוות והצלחתו יהיו ראשוני,  זה אומר שאתה לוקח על עצמך משימה כדי לקדם את הצוות ולא בהכרח את המטרות האישיות שלך. עבודת ניהול רכש בצוותים עם לקוחות פנימיים, מחייבת קידום המטרות של הלקוחות, לפני קידום המטרות הישירות של הרכש. זה לא אחת מקור לחיכוכים בין מנהלי רכש למנהלי יחידות עסקיות, שגורמים לא רק לעבודה לא יעילה, אלא אפילו לעצירת קידומם של מנהלי רכש, שנראים ככאלה שמקדמים "מטרות רכש" על חשבון מטרות גדולות וחשובות יותר בארגון.

 

  • יצירתיות

היצירתיות נובעת מנקודת ההתייחסות שיש לך לתפקיד, למקצוע ולתעשייה שלך. יש הבדל גדול בין יצירתיות לבין העלאת רעיונות. רעיונות הם נקודות בזמן של הבזקים שמגיעים אולם נעלמים לאחר תקופה כזו או אחרת.  יצירתיות היא היכולת לפתח את הרעיונות הללו ולממש אותם בפועל. אתה נקרא יצירתי אם יש לך את היכולת לממש את הרעיונות שלך במציאות. ציינו שהכישורים מחוברים ביניהם, יצירתיות מחייבת אותנו לרתום כישורים אחרים שיאפשר לנו לממש את הרעיונות : ניהול זמן, תקשורת, עבודת צוות, חשיבה ביקורתית יכולות טכנולוגיות וכו'.

 

  • מנהיגות

כשאחרים מאמינים בכשירות שלך ומאמינים שההצלחה של כולם היא המטרה שלך, הם ילכו אחריך;  אתה מקבל אחריות, אבל "אנחנו" מקבלים את הקרדיט. כאשר הפעולות שלך מעוררות אחרים לחשוב יותר, ללמוד עוד, לעשות יותר ולהיות יותר, אתה בדרך להיות מנהיג. בסופו של דבר זה יוכר ותוגמל בקידום לשורות ההנהלה ומעלה.

מנהיגות מאגדת את כל הכישורים שציינו יחד !

המומחיות הטכנית שלך, חשיבה ביקורתית וכישורי יצירתיות שלך עוזרים לך להגדיר נכון את האתגרים שעומדים בפני הצוות שלך ולתת לך את החוכמה להנחות אותם לפתרונות. כישורי התקשורת שלך מאפשרים לצוות שלך לקנות את ההוראות והיעדים שלך. היצירתיות שלך נובעת ממסגרת ההתייחסות הרחבה שיש לך לעבודה שלך ולמקצוע ולתעשייה שבה אתה עובד, מה שמאפשר לך למצוא פתרונות שאחרים אולי לא ראו. כישורי ריבוי המשימות שלך מאפשרים לך ליצור שרטוט מעשי להצלחה, ולעזור לצוות שלך לקחת בעלות על המשימה ולספק את התוצאות הצפויות בזמן.

 

מנהיגות היא שילוב ותולדה של כל הכישורים בתוספת נוכחות ברורה של כל הערכים המקצועיים.והאישיים שלך !!

 

המלצות לדרך

עכשיו שיש לך מודעות גדולה יותר למה נדרש ממך בניהול בכיר, הנה מספר המלצות שיוכלו לכוון אותך לפעולה ולהתפתחות מתמשכת :

  • נסה להעריך את היכולות שלך בכל אחת מהכישורים ובנה לך תוכנית פעולה לשפר אותם.
  • נסה להבין איך כל אחד מהכישורים האלה יכול לקדם את העבודה שאתה עושה ולקדם את המחלקה והארגון שאתה מוביל קדימה.
  • בנה את המותג המקצועי שלך, תוך שאתה מציג את הכישורים האלה ולא רק את ההישגים והיעדים שהשגת.
  • התייחס לכישורים אלה בקורות החיים שלך, זה לא דרישה שכתובה לאחר יד אלא חלק מהותי בהתאמה לתפקיד.
  • התייחס לכישורים אלה בראיונות או בשיחות עם המעסיקים והמנהלים שלך – זה יקדם אותך בסולם האחריות.

 

אך ההמלצה החשובה ביותר היא להפוך את הכישורים אלה להיות חלק ממי שאתה ! לפתח אותם כל הזמן, להיות מודע אליהם, לשות בהם שימוש יום יומי ולזכור תמיד שהם הנכס החשוב ביותר שיש לך, בכל תפקיד, חברה אן אתגר אתו תתמודד בחיים.

 

להמשך קריאה מומלצת:  מיומנויות ניהול רכות – החשובות ביותר בעידן הרכש החדש

כישורי מנהלי הרכש בעידן של בינה מלאכותית

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש