מדוע מודל הפעילות החדש של הרכש זקוק לכישרון חדש

"מהו ערכו של הרכש?" 
 
זאת שאלה הנשאלת לעתים קרובות.
 
התשובה הקצרה היא שרכש מסייע לחברה 
לקבל החלטות רכישה 
ומייעל את ערכו של כל דולר שהעסק מוציא.
 
אבל התשובה האמיתית היא,
שאנחנו חובשים כובעים רבים ושונים. 
ביום אחד אנו יכולים לשמש כשדכן,
יועץ, מנהל משא ומתן, רואה חשבון, 
שוטר, שופט, חבר מושבעים ולוביסט, 
כל התפקידים האלו ביום אחד.
 
אנשי מקצוע בתחום הרכש הם יזמים, 
חדשנים, אנשי חזון ואסטרטגים!
 
אומנות הרכש מתפתחת במהירות, 
החל מביצוע RF (x), הגדלת הוצאות הניהול 
ומעקב אחר ניהול ועד להפיכת לשותף עסקי אסטרטגי. 
הרכש אחראי כעת לניהול הסיכון של צד ג', 
להניע לערך, לחדשנות ולהנחות את החברות אל עבר העתיד.
 
אך כדי להפוך למומחים ולחבר יחד
צוותים חוצי פונקציונליות,
אשר מנהלים אתגרים עסקיים מורכבים,
אנחנו נדרשים למיומנויות שונות מאוד. 
 
 
בנוסף לכך שיבושים מההתקדמות הטכנולוגית
מאפשרים לחברות לנצל הזדמנויות מהר יותר,
 והצורך בשינויים במערכי המיומנויות, גם של הרכש. 
בינה מלאכותית (AI), אוטומציה של תהליכי רובוטים (RPA)
ודיגיטציה של כל תהליך הגיוס התשלום
 דורשים מאיתנו לחשוב מחדש מהם הכישורים שאנחנו באמת צריכים?
 
 

כישורי הרכש המשתנים

  1. גיוון

אנו זקוקים לגיוון רב יותר ברכש. ואכן, משמעות הדבר היא גיוון במובן של מגדר, נטייה מינית, דת ומוצא אתני. אך חשוב לא פחות הוא מגוון ברקע המקצועי ובחינוך. צרוף למחלקת הרכש אנשים המגיעים ממכירות, משירות לקוחות, כספים, משאבי אנוש, IT, EA ולוגיסטיקה.

בואו נודה בזה – רכש אינו מדע טילים. כישורי רכש ניתנים להעברה וניתן ללמדם כל אחד.

  1. סקרנות טבעית

אנשים הסקרנים באופן טבעי לגבי תהליכים, לגבי אנשים ולגבי העולם שסביבם נוטים להסתכל מעבר למה שנמצא מולם. הם יודעים לשאול את השאלות הנכונות, להתעמק ולעתים קרובות מוכנים ללכת רחוק יותר כדי להעריך באופן מלא את הדרישות העסקיות ולבחון את החלופות. זה בדרך כלל מביא לתוצאות טובות יותר, יוצר ערך רב יותר, מיצר פתרונות חדשים וחדשניים לאתגרים עסקיים ועוד.

  1. אינטליגנציה רגשית

מכיוון שרכש חייב לחבוש כל כך הרבה כובעים שונים, יש צורך עז להיעזר בבעלי עניין שונים, להתאים מסרים ולחשוב בצורה אסטרטגית בשילוב היכולת לפעולה טקטית. אינטליגנציה רגשית וכישורים רכים יהפכו לחשובים יותר ויותר בארגון הרכש של העתיד. המשמעות היא אינטראקציה עם קהלים שונים עם סדרי עדיפויות מתחרים בנקודות זמן שונות, ואז מהירות האיחוד בין בעלי העניין והיעדים השונים. אנו זקוקים לחשיבה של שירות לקוחות אך יחד עם זאת יש לנו היכולת להתמודד עם עמימות, תוך התמקדות בתוצאות וחתירה למצוינות.
בינתיים, הרכש חייב לפעול במטרה סופית של תמיכה ביעדים האסטרטגיים של הארגון כולו.

  1. ניהול פרויקטים

הרכש צריך להיות בעל יכולת לנהל RF (x) גדולים ומורכבים, מה שמצריך מיומנויות לניהול פרויקטים. אנשי הרכש צריכים להיות בעלי יכולת לקבוע ציר זמן ברור, לבנות קבוצה של מומחים בנושא (SME), לפתח RACI, לקבל תוצאות ברורות ולהחזיק אנשים אחראיים. יחד עם זאת חשוב לוודא כי מתייעצים עם גורמי העניין המרכזיים ונשארים מעודכנים, במיוחד בכל הנוגע לקבלת החלטות סופיות.

  1. רצף דיגיטלי

צוות הרכש צריך לאמץ את ההתקדמות הטכנולוגית כמאפשרת וכזרז להאצת יצירת הערך. אנשי הרכש העתידיים יצטרכו לפרש מידע ביעילות, ליישם משמעות, לחלץ ערך ולתקשר רעיונות כאשר האינטליגנציה המלאכותית (AI), אוטומציה של תהליכים רובוטיים (RPA) וטכנולוגיית הבלוקצ'יין מאיצה.

חלק מהטכנולוגיות הללו משתלטות כעת על רכש טקטי, עסקי ותפעולי, כגון הפעלת RF (x), רכישה מודרכת, ניהול הוצאות, ניהול חוזים וניתוח הוצאות. צוותי הרכש יצטרכו לדאוג פחות לפעילויות אלה ולהיות עסוקים יותר בניהול קטגוריות הוצאות, ביצועי ספקים, ניהול סיכונים, ומניעים לחדשנות ולצמיחה בהכנסות. לרכש תהיה גם גישה למודיעין הקהילתי, לרתום את סמכויותיהם הקולקטיביות של עמיתים ולהיות מיומנים מספיק כדי להפוך את המידע ליתרון תחרותי.

כנקודת מוצא, עלינו לעשות עבודה הרבה יותר טובה ב"להפוך את הרכש למגניב ". על ידי הדגשת הצעת הערך שלנו, כיצד הרכש מניע חדשנות ומסייע לחברות להשיג הרבה מעבר ליעדים האסטרטגיים שלהן, אנו יכולים לפרוץ את הסטיגמה סביב הרכש. עלינו להעביר את הרכש להיות מקצוע נבחר!

ואז הדרך המהירה ביותר למצוא כישרונות היא על ידי הרמת משאבים קיימים. ניתן לבצע פילוס מעלה על ידי הסבה מקצועית, מתן חשיפה ולמידה תוך כדי העבודה.

לקריאת המאמר המלא 

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש