למי צריך לדווח מנהל הרכש בארגון ?

who-to-report-article

מנהל רכש הוא תפקיד שנוגע כמעט בכל נושא בעסק, מכירות ושיווק, פיתוח מוצרים, ייצור תפעול ולוגיסטיקה, תכנון, איכות, שירות לקוחות, נושאים משפטיים, כספיים ועוד. זה שם אותו בתפקיד ובצומת מרכזית ואסטרטגית בעסק. 

למרות זאת רוב מנהלי הרכש בישראל מדווחים לסמנכ"ל התפעול, שעיקר אחריותו היא ייצור ואספקת מוצרים. מה זה אומר? זה אומר שהרכש מקבל בצורה טבעית את המיקוד, הסמכות ויכולת ההשפעה בעיקר על נושאים תפעוליים. יכולת ההשפעה שלו על הפיתוח, מנהלי הפרויקטים, הכספים וההנהלה – היא מוגבלת ושניה במעלה.

ישנם הרבה ארגונים שהפנימו שרכש הוא פונקציה אסטרטגית ואיננה נגמרת באספקת המוצרים והחומרים לייצור. האחריות לנהל את הקשר עם ספקי הפיתוח, ספקי השירותים, בעלי הכנסים ועוד- הופך את זה לבעל חשיבות ניהולית אחרת, שלדעתי מחייבת דיווח אחר מאשר סמנכ"ל התפעול.

ישנם ארגונים שהפנימו שמינוף הרכש לביצוע מהלכים אסטרטגיים, צריך להכפיף אותו לארגון אחר מאשר התפעול. מניסיוני בליווי בניית מערכי רכש במעל 60 חברות, גישה זו הולכת ומשנה בישראל. ארגוני שירותים נוטים לשייך את הרכש למחלקת הכספים, שמטבע העניין חשופה לערך המוסף של הרכש על השורה התחתונה של החברה. יש מנכלים שהשכילו להבין את התפקיד ומשמעותו ומנהל הרכש מדווח למנכ"ל הארגון. זה נותן לו סמכות, ויכולת השפעה על ארגונים כמו פיתוח, איכות, ייצור ותפעול וכספים. זה לא סמנטי – זה הסתכלות ממעוף הציפור שעוברת מבחינה של אינטרסים קצרי טווח של אספקות ומלאי, לאינטרסים אסטרטגיים של גידול במכירות, פיתוח מוצרים, הגדלת רמות השירות ועוד.  ישנם גם ארגונים שהחליטו לפצל את הרכש לאסטרטגי וטקטי – במודל כזה הרכש הטקטי מדווח תפעול וייצור והרכש האסטרטגי עולה בדיווח לסמנכ"ל כספים, שיווק ואפילו מנכ"ל.

במשך עשרות שנים כסמנכ"ל שרשרת אספקה ורכש באפלייד מטריאלס דיווחתי לסמנכ"ל תפעול. הצלחנו לעשות הרבה והצלחנו גם להשפיע על הארגון. אבל – עם כל זאת, סדר היום שלי, כמות הישיבות, המחויבות הניהולית שלי, ישיבות ההנהלה בהם השתתפתי – היו בעיקר ורובם ישיבות תפעוליות. אני מניח שאם הייתי יושב "בהנהלת החברה" היינו יכולים לשמוע, להשמיע ולהשפיע על מהלכים אסטרטגיים שהיו לוקחים את החברה יותר מהר ויותר גבוה קדימה.

מה היא המלצתי ?

מנהל רכש יקר. אני מציע לך לחבוש את הכובע האסטרטגי בארגון, לדבר עם ההנהלה של הארגון, ללא קשר לדיווח הישיר שלך. לוודא שאתה מבין את הצרכים של מנהלי הפיתוח, השיווק,  הכספים וכו'. שאתה מבין את התוכניות האסטרטגיות של ההנהלה ולאן הם שואפים שהחברה תגיע ב -3-5-10 ששנים קדימה. את זה תפרוט לתוכניות העבודה שלך ברכש, ותראה להנהלה את הערך המוסף של פעילותך מול תוכניות ויעדים אלו. מנהל רכש שישכיל לעשות זאת, יראה וידבר "את שפת הכסף" יזכה להכרה ניהולית ואולי אף לדיווח ניהולי גבוה יותר בארגון.

בהצלחה !

לשירותכם תמיד,

ארז לוי –  מלווה מנהלי רכש בפיתוח קריירה אישית וניהולית