כניסתן של טכנולוגיות חדשניות מיתרות את תפקידי הרכש המסורתי

חברות שהחלו לנצל את ההזדמנויות של שימוש בטכנולוגיות חדשניות ברכש, הן אלה שצפויות לייצר ערך כלכלי עסקי גבוה יותר.

אך האם מחלקות הרכש והצוותים "המיושנים" ימשיכו לתפקד ויצליחו להתאים את עצמם לעבודה עם מערכות החדשניות?

גרוע מכך, האם התפקידם שלהם יתייתרו ?

זהו פחד סביר מאוד בהתחשב בכך שרבים מהעתידניים הבולטים ניבאו כי עשרות מיליוני משרות מקצועיות יבוטלו עם מהירות המהפכה של  .AI

 

מי יהיו מובילי הרכש של מחר ?

ניהול הרכש הולך להשתנות, לא עוד הצורך לנהל בעלי תפקידים עם אופי אדמיניסטרטיבי, אלא ניהול מערכות בעלי אלגוריתמים מתוחכמים רעבי נתונים, מידע והסקת מסקנות מהירות ליישום !.

עתיד טכנולוגיות הרכש (AI) יגרום לכך שתפקידים אדמיניסטרטיביים בעלי ערך נמוך יהיו נחוצים פחות ומצד שני מקצוענים בתחום הרכש יהיו פרודוקטיביים הרבה יותר. כמו מקצועות אחרים, אנשי מקצוע בתחום הרכש צריכים להבין זאת עכשיו ולהתחיל לייצר את כישורי הליבה החדשים לעצמם ולצוותים שלהם. 

 

איך תראה סביבת העבודה בעתיד הנראה לעין?

אנשי מקצוע בתחום הרכש יוכלו לתקשר עם עוזרים דיגיטליים בשפה טבעית:

מהן האפשרויות הטובות ביותר שלי לרכוש מאה סרבלים? 

מה הייתה ההוצאה של החברה על רכש טיסות בשנה שעברה לאזור המזרח? 

כל אלה יהיו שאלות שניתן יהיה לקבל עליהם תשובה מידית ומדויקת, קל כמו שזה נשמע. ומכאן ניתן להבין מה זה יעשה לפריון ולערך המוסף של כל עובד רכש.

המוקד של AI הוא לחזק את העבודה של פונקציות הרכש ולא להחליף את צוותיי הרכש.

הרעיון הוא לא לחסוך בעובדים ברכש, אלא להגדיל את הערך המוסף שכל איש רכש עושה ומביא לארגון. במערכת הבריאות מבוצע לאחרונה שימוש נרחב בטכנולוגיות  AI, אלה עוזרים לרופאים לקבל החלטות מהירות יותר. זה ברור שיישומים אלה לא באים להחליף רופאים, אלא לעזור להם להיות רופאים טובים יותר ע"י קבלת החלטות מושכלות וטובות יותר.

אנשי הרכש בעתיד יהיו צריכים להיות כאלה המסוגלים לנתח נתונים ולהסיק מהם מסקנות לפעולה. כישורי אנליזה, ניתוח הסקת מסקנות יהיו כישורים קריטיים, ומי שלא מרגיש בנוח לידם – כנראה לא יהיה שם !  כישורי מנהיגות מסורתיים, כולל אינטליגנציה רגשית, נותרים ויהיו אפילו עוד יותר חשובים, במיוחד לאור העובדה שמערכי רכש רבים יצטרכו לעבור טלטלה ושינוי לא קטן.

אנשי מקצוע לרכש צריכים לוודא שהם מתעדכנים בטכנולוגיה המובאת לחברה שלהם  ושהם מבינים את השינוי שידרשו הן בתהליכי העבודה והן בכישורים האישיים של החברים בצוות.  

לאנשי המקצוע המסורתיים שדואגים לעתידם, ניתן להשיג נחמה מלימוד ההיסטוריה, דאגות דומות הועלו כשהאינטרנט הגיע לראשונה, והחליפו מכתבים במיילים, פקס תוכנות תקשורת מתקדמות ועוד.  עבור אלה שהסתגלו לסביבה החדשה, הכנסת האינטרנט יצרה עוד יותר מקומות עבודה, שקשה היה לדמיין אז  ולאלה שלא התשובה ברורה.

 

אז מה על מנהיג רכש לעשות ?

  • להיכר את הטכנולוגיות ולהבין את השינויים והערך שהם יכולות להביא
  • לבנות חזון ותוכנית כוללת לשינוי מערך הרכש והתאמתו לסביבה החדשה
  • להוביל את תהליכי ההטמעה וחלילה לא להשאיר את זה לאחרים בארגון
  • להכין את הצוותים ולחזק את הכישורים שלהם לקראת העתיד

 

קדיט לתמונה ל  Alex Knight  

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש