כמה מילים על ניהול עלויות אסטרטגי

כמעט כולם מנסים להוזיל עלויות,  אולם מעטים מאוד מבינים את פירוט העלויות הספציפי של המוצר, השירות או הציוד שהם מנהלים.  על מנת להבין את  מבנה העלויות כדאי להשתמש במידול עלויות. במידול אתה משווה את העלויות שלך אל מול מדד שוק. בצורה כזו אתה יכול להציג את הערך המוסך של העלויות שאתה מצליח להשיג אל מול שאר השוק. במקרים של עליות מחיר בשוק והמחיר שלך עולה לאט יותר מהמדד, אתה יוצר יתרון תחרותי עבור החברה שלך.

התמקדות במחוללי העלויות

העלות או הסכום שהוצאת, הוא תוצר שיש לו מספר גורמים, אם תרצו "מחוללי העלות".

לדוגמא : שמתמחרים שירות שמבוסס עבודה – התמחור מושפע מגורמים כמו קצב העבודה, משך הזמן וביעילות, כדאי להתמקד ולנהל מו"מ על יוצרי העלות במקום על הצעת המחיר שקבלנו. בגישה זו אנחנו מראים לספק שאנחנו מוכנים להבין א מוקדי העלות שלו, ובמידה ויש לנו יכולת להשפיע להוריד אותם (שינוי שעות זמינות שירות לדו') אנחנו נעשה זאת.

 

הסתכלו מעבר למחיר

המחיר הוא רק מרכיב אחד של עלות. ישנם חמישה מרכיבי עלות מרכזיים: חומר, עבודה , תקורה, הנהלת וכלליות ורווח.  כמו כן יש את עלות ביצוע העסקה (עו"ד, מימון וכו'), עלויות הובלה ומכסים, עלויות השימוש, עלויות שירות ותחזוקה, ועוד. חשוב שתנהלו את המשא ומתן על כל אחד ממרכיבי העלות ותוודאו שאתם משיגים את התנאים הטובים על כל אחד ואחד מהם. סכום כל אלא הוא העסקה הטובה ביותר.

לקריאה נוספת בעניין זה ועוד אחרים   procurious

תקציר המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש