כישורי מנהלי הרכש בעידן של בינה מלאכותית (AI)

מהם הכישורים שידרשו למנהלי הרכש בעולם של טכנולוגיות רכש מתקדמות ?

הטכנולוגיה הולכת להיכנס לתחומי הרכש ולהחליף את העבודה "השחורה" והסיזיפית של הקניינים ומנהלי הרכש, שכוללת ניתוח מידע, ומתן תגובה לפעילויות אדמיניסטרטיביות כגון אישור חשבוניות.

האם אנחנו צריכים להרגיש מאוימים מהמגמה? האם זה אומר שמקצוע הקניינות וניהול רכש כמו שהכרנו הולך להיעלם ? אולי כדאי שנלחם בזה ? אז זהו שבדיוק ההיפך ! הטכנולוגיה תאפשר לנו לפנות את האנרגיה לביצוע רכש יותר מקצועי, יותר עסקי בעל ערך כלכלי גבוה יותר.

אם כך, מהם הכישורים והמיומנויות שאנחנו צריכים לפתח כדי שנהיה רלוונטיים אחרי כניסתם של טכנולוגיות אלה ?

ראשית נזכור שלעולם אבל לעולם, מכונה לא יכולה להחליף אדם בצורה מלאה, ואת היכולות הבינאישיות והשכליות שלנו לא בנקל יבטלו. אולם אם כל זאת היכולות התפעוליות השוטפות, ביצוע משימות רוטיניות וחוזרות ללא הפעלת שיקול דעת מורכב, אלה ייעלמו – ואם תרצו מעולם לא היו ממש קריטיות להשאת ערך תפקיד הרכש.

אם נאמר בכלליות הכישורים שצריכים לעבוד עליהם הם בעיקר כישורים לצד האנושי בביצוע העבודה, מיומנויות שלעולם רובוט לא יהיה טוב כמונו ! כישורים רכים אלה מחייבים רגישות "ותבונה אנושית" שרובוט או תוכנה לא יכולים (עדיין?) ללמוד ולחכות.

מהם הכישורים שעלינו לפתח כדי שנהיה משמעותיים עבור המעסיקים שלנו :

  1. יצירתיות

רובוטים ומכונות יכולים לעשות בעיקר פעולות "פשוטות" ואפילו יכולות אנליטיות בצורה בסיסית, אך הם עדיין רחוקים להתחרות בבני אדם בכל הנוגע ליכולות שלנו ליצור דבר חדש ! . זה דורש הפעלה של כישורים מורכבים שהם דמיון, המצאה ולעיתים אפילו לחלום. עם כניסת הטכנולוגיה לביצוע העבודה השוטפת, הדרישה מהרכש תהיה לחשיבה יצירתית שתאפשר לייעל את הרכש, ליצור התקשרויות ומודלים עסקיים מתקדמים, בניית קשרים אישיים עם הספקים ועם היחידות העסקיות בחברה. אנחנו צריכים לעבוד על היכולות שלנו, לצאת ממסגרת העבודה השגרתית השוטפת, ולעבור למוד עבודה יצירתי…אם תרצו הסטרטאפי המאפיין את מדינתו.

  1. הסקת מסקנות
    בעוד מחשבים, רובוטים ותוכנות יכולים לבצע ניתוחים של כמות מידע אדירה, במהירות גבוה יחסית, הם לא יכולים להפעיל ביקורת עליהם. מנהלי רכש צריכים לפתח את היכולות להסקת מסקנות מניתוחים, מידע ואנליזות, שכאמור יהיו זמינות לנו ביום יום. החולם שלנו למידע וניתוח זמין יתממש ועכשיו אנחנו צריכים להיות מסוגלים לנתח ולהסיק מסקנות חכמות ממידע זה. קריאה ביקורתית לש גרפים, טבלאות ותחושת נוחות גבוה עם מספרים, היא יכולת שאנחנו חייבים לחזק.
  1. פיתוח קשרים אישיים ועסקיים

אינטליגנציה רגשית היא היכולת שלנו להיות מודעים ובשליטה על הרגשות שלנו, ואם תרצו עוד יותר להיות מודע לרגשותיהם של אחרים כמקצועני רכש אנחנו מנהלי יחסים עסקיים בתוך הארגון (מול יחידות עסקיות) ומול ספקים מהם אנחנו רוכשים מוצרים ושירותים. היכולות שלנו להתחבר עם אנשים תהיה קריטית מאד לביצוע עבודת רכש מקצועית. אם תרצו איש מכירות מוצלח הוא כזה שיודע להגיע לרגשות של אנשים ובעתיד אנשי רכש יהיו אלה שיודעין להגיע לליבם ונפשם של מנהלי יחידות עסקיות (דורשים) וספקים חיצוניים – ולגשר בין צרכיהם.

זה יחדד את הצורך בפיתוח  כישורי תקשורת בין אישיים, כלומר לחדד את יכולתנו לתקשר ביעילות עם אנשים אחרים – תוך שימוש בגוון נכון של קול ושפת גוף כדי להעביר את המסר שלהם בצורה ברורה.

  1. למידה וצמיחה אישית

כאמור המידע זמין, הניתוחים קיימים והבידול של מצליחנים ברכש יהיה היכולת ללמוד דברים חדשים בצורה עצמית, וליישם במהירות שיא את החידושים הרבים שהולכים להגיע לתחומינו. השקעה עצמית איננה מאפיינת את הרכש, שכאמור עסוק מידי בעבודה שוטפת וסיזיפית, כאמור זה הולך להשתנות עם כניסתם של רובוטים ותוכנות מתקדמות – ועכשיו יתפנה לנו זמן ללמידה וצמיחה- האם אנחנו מוכנים לזה?!

  1. שיפוט וקבלת החלטות

אנו כבר יודעים כי מחשבים מסוגלים לעבד מידע טוב יותר מהמוח האנושי, אך בסופו של דבר, בני האדם הם האחראים לקבלת ההחלטות הקריטיות העסקיות בארגון. בני אדם הם שצריכים לקחת בחשבון את ההשלכות של החלטותיהם מבחינת העסק והאנשים שעובדים בו. כישורי קבלת החלטות, אם כן, יישארו חשובים. אך אין ספק שאופי קבלת ההחלטות האנושיות יתפתח – באופן ספציפי, הטכנולוגיה תדאג להחלטות סתמיות וארציות יותר, ותשאיר את בני האדם להתמקד בהחלטות ברמה גבוהה ומורכבת יותר.

  1. מנהיגות והובלה

חברות הולכות להשתנות ולהיות מורכבות מצוותים קטנים בעלי סמכות לבצע פרויקטים גדולים וניהול סכומי כספים לא מבוטלים. כישורי מנהיגות והובלה של צוותים, פרויקטים ומשימות תהיה יכולת קריטית. זה מחייב הובלה של אנשים, תהליכים, קשים ומשימות. אפשר ללמוד מנהיגות אפשר לחזק את הניהול.

  1. אימוץ השינוי

ישנם הרבה ארגוני רכש שמרניים, שמתקשים להבין איך להשתנות. לפני שנים הייתי בסינגפור ושאלתי מנכ"ל מה סוד הצלחת המדינה שלכם ? הוא ענה בנחישות : "אנחנו מלמדים את הדור הצעיר לאמץ ולהיפתח לכל שינוי"! מי שידע לאמץ שינויים, להוביל אותם , ימצא את עצמו בחברות ותפקידי רכש מובילים, מי שיתקע במוכר והידוע, יהיה גורלו כדינוזאורים.

אז מה ניתן לעשות כבר היום ?

התהליכים של כניסת טכנולוגיות מתקדמות לניהול הרכש, יכנסו שלב אחרי שלב לעולמנו. ההצעה שלי היא להתחיל להשקיע בעצמך כבר היום כדי להיות מוכן לזה. הדרך לעשות את זה היא להתחבר לקהילות רכש שעוסקות בקידום הידע הכישורים והקשרים העסקיים שלכם ברכש. בצורה כזו אתם מקבלים עד אליכם את המידע שנדרש לכם כדי להבין מהם השינויים שהולכים לקרות, ויותר מזה את ההכשרות, החומרים והמאמרים, הקורסים וההכשרות שיכינו אתכם לעתיד.

תשקיעו בעתיד שלכם – תשקיעו בעצמכם – זה ההשקעה הטובה ביותר שלכם.

 

להמשך קריאה מומלצת:  מיומנויות ניהול רכות – החשובות ביותר בעידן הרכש החדש

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש