לצאת מהארון
תחום הרכש הוא ענף קטן במיוחד, והוא מצומצם עוד יותר כאשר מסווגים אותו לתחומי רכש ספציפיים כגון : הייטק , תשתיות, פיננסיים, ועוד.. . מה שהופך את השוק המכווץ הזה לקטן עוד יותר הוא שרוב מנהלי הרש פועלים פנימה, כלפי הארגון בו הם עובדים ופחות פעילים ופתוחים ללמוד ולהשפיע על השוק שסובב אותם.
יש כאן פספוס הדדי של הפרט להיחשף וללמוד מהכלל ומצד שני פספוס של הכלל ללמוד מניסיון ספציפי של הפרט, בהתמודדות מול אתגרי הרכש שלו בחברה ובסביבה בה הוא פועל.
מעגל הקסמים של קהילה
קהילת רכש בריאה היא כזו שיודעת להעצים את עצמה ואת החברים בה. זוהי קהילה שיוצרת מחויבות של הפרטים בה להצלחת הכלל והפרט. החברים בה "קופצים למים הקרים" ויוצאים מהחברות בהם הם פועלים, לתוך מעגל חברתי שיכול לתת להם מקור ללמידה הדדית מחד ומצד שני תמיכה וגיבוי בהתמודדות עם אתגרים ספציפיים.
זה מחייב את ההבנה הבסיסית שאני כמנהל רכש פועל במעגל קסמים רחב יותר מאשר מעגל הקשרים שלי בתוך החברה. אני יוצא מגבולות החברה והתפקיד שלי ומנסה להשפיע (ובכך להיות גם מושפע) מקהילה רחבה יותר של מנהלי רכש.
להתחיל את המסע
הרשתות החברתיות יצרו פלטפורמה שמאפשרת לנו לצאת למסע של חיזוק הקשרים שלנו בקהילת הרכש. זה מאפשר לנו בהשקעה סבירה להיות חלק ממעגל הקסמים אותו ציינו בהתחלה.
צריך לזכור שיש כלל שחשוב לשמור עליו עם הכניסה למעורבות ברשתות החברתיות כבסיס להשתייכות לקהילה. לכלל זה קוראים נראות מול מעורבות והשפעה.
שימוש ברשתות חברתיות מקצועיות שונה מרשתות חברתיות פרטיות ואישיות. ברשתות החברתיות האישיות אנחנו מחפשים להשיג נראות לאירועים שאנחנו לוקחים בהם חלק, לשתף את הווי חיינו ואת תחומי העניין שלנו. ברשתות המקצועיות הכיוון הוא קצת שונה, אנחנו רוצים לייצג את היידע והניסיון שלנו כדי להשפיע ולהוביל בתחומי הרכש. אנחנו לא מחפשים לייקים ושיתופים, אנחנו מחפשים יותר תגובות ענייניות ותרומה של החברים למה שאנחנו משתפים.
להתגבר על הפחד
רובנו מפחדים להיחשף, אנחנו חושבים שאין לנו מספיק מה להגיד, שאנחנו לא מחדשים שום דבר. אנחנו גם חוששים שהחברים שלנו לחברה ובעיקר המנהלים שלנו, יחשבו שאנחנו מחפשים לעזוב את החברה או שאנחנו משתפים "מידע מסווג וייחודי לחברה". אולי חלקנו חוששים שיגידו לנו שאנחנו לא ממוקדים מספיק בעבודה. אם לסכם את כל אלא אני יכול להגיד מניסיון אישי: "אלה סיפורים שאנחנו מספרים לעצמנו ומאמינים בהם, כדי לא לעשות את המאמץ" שאנחנו יודעים שכדאי וצריך לעשות אותו.
להרחיב את מעגל ההשפעה
חשוב להשקיע זמן בבניית מערך הקשרים החברתיים שלנו ברשתות החברתיות ובקהילות שבהם אני רוצה להשפיע ולקחת חלק. התחברו לפלטפורמות של ארגוני רכש מובילים, רשתות חברתיות כגול לינקדאין וקבוצות בפייסבוק או ווטסאפ כאלה ואחרות.
אבל זה לא מספיק להתחבר ולהסתכל. אם אתם רוצים להשפיע ומצד שני להיות מושפעים עליכם להיות מעורבים! . הגיבו למה שאנשים מפרסמים, העלו פוסטים משלכם, כתבו מאמרים. אל תחששו, אל תחשבו שזה לא מעניין, כל החברים בקהילה מתמודדים עם דברים זהים לשלכם. שחררו את היד והתגברו על הפחד שלבנות קשרים דרך שיתוף מידע, דעות ותגובות. בעוד רובינו נוטים לעשות את זה בחופשיות ברשתות חברתיות וקבוצות ווטאפ אישיות, אנחנו פחות מרגישים בנוח ברשתות המקצועיות.
מיצוי הפוטנציאל של קהילות ורשתות
האם כשאנחנו פועלים בקהילות ורשתות חברתיות, אנחנו מוציאים מזה את המקסימום ?
- התתחברו ועקבו אחרי מובילי דעה וחשיבה
- הצטרפו לקבוצות וקהילות מקצועיות
- הרחב את הלמידה שלך מעבר למגזר הרכש הספציפי בו אתה פועל
- הגדל את הידע שלך בתחומים שונים בתחום התהליכים והכלים של הרכש
- הרחב את בסיס התמיכה המקצועית שלך
- השתתפות בסמינרים ימי עיון ופורומים מקצועיים – תמיד יש מה ללמוד
- החשף לספקים מובילים בתחום
- החשף למשרות והזדמנויות עסקיות
אז איך מתחילים את המסע ?
- הצטרףלארגון רכש מקצועי ומוביל שאתם חושבים שיכול לקחת אותכם קדימה. ארגון שיש לו את הקשרים העסקיים והאישיים, שמבין חדשנות ברכש ושמבין איך בונים קהילה בריאה ודינמית.
- השתתפות פעילה – שים לך ביומן זמן להשתתפות בכנסים, ימי עיון, פורומים וכו – זה חלק מהעבודה שלך ויותר חשוב זה חלק מהאישיות המקצועית שאתם בונים לעצמכם!
- הרחב את רשת הקשרים החברתיים שלך ברשתות החברתיות המקצעיות.
- צור ושתף תוכן: הגב לפוסטים, העלה פוסטים, כתוב מאמר קצר (זה לא צריך להיות אקדמי), תן מצגת מידי פעם.
- קח הובלה – כשאתה מרגיש מספיק בטוח, צור קהילה או קבוצה משלך והובל אותה מקצועית ואישית.
זכרו , אנחנו חיים בעולם דינמי, פתוח ומשתף. אנחנו צריכים להיות חלק ממנו או שאנחנו מפספסים נדבך חשוב ומשמעותי לצמוח ולגדול. צאו למסע וזכרו: היו עצמכם, היו אותנטיים, ספרו את האמת המקצועית שלכם – הקשיבו לאחרים, הגיבו להם – הם יחזירו לכם באותו מטבע.