אי אפשר בלעדיהם, נכון? הם מהותו, בסיסו וזכות קיומו של כל עסק.
לא סתם, אחד מנדבכי האסטרטגיה השיווקית הינו זיהוי, פילוח ואפיון לקוחות או ניהול הלקוחות: הגדרת לקוחותינו וזהותם, איתורם וזיהויים, הבנת צרכיהם וחקר התנהגותם הצרכנית, טיפוחם ושימורם, קידומם, יצירת קרבה אליהם והיכרות עימם.
אנחנו גם נוטים לספק חשיבות גדולה למערכת היחסים שלנו עם הלקוחות.
התחושה הזו שצריך לרצות את הלקוח ולדאוג לשביעות רצונו, הינה סיזיפית ומתישה למדי וגרוע מזה – לפעמים הלקוח כל כך כפוי טובה ולא נאמן (וגם לא צודק), שזה פשוט מתסכל ומעצבן.
כעת, תארו לכם, שהלקוח היה מפתיע אתכם לטובה ומפרגן ודואג להתקשר אליכם לפעמים לשאול מה שלומכם, מציע גם לכם מתנות בחגים, מציע לכם טיפים מתחום התמחותו…
נכון שהתייחסותכם אליו הייתה משתנה לטובה? מייצרת העדפה בשירות ובהשקעה?
מן הסתם היה הופך אצלכם ללקוח VIP מוערך ומועדף.
עכשיו, תחשבו על כל הספקים שאתם עובדים איתם.
האם יש לכם מערכת יחסים מנוכרת וטכנית, בהגדרה ברורה של יחסי ספק-לקוח וקשרי ספקים?
או שאתם באמת מנהלים את הספקים? פועלים עם פונקציה, סטנדרט או מתודה של ניהול ספקים?
הספקים שלנו מגוונים: מפיצים, מובילים, מנקים, סדרנים, מאבטחים, מדריכים, יועצים, מתחזקים, קניינים, מתכנתים, מעצבים, מהנדסים, קבלנים, אנשי רכש וניהול במיקור חוץ, ועוד.
אם אנחנו אנשי שיווק, פרסום ומרקום – אז צלמים, בתי דפוס, אנשי מדיה, סוכנויות סושיאל ודיגיטל, חברות כנסים, משרדי PR, כותבי תוכן, מעצבי מצגות, מכוני מחקר, יועצי שיווק ופרסום…
בעולמות רבים, בעיקר בתחומי השירותים, או בעולמות הקמעונאות, בתחומי הייצור וההספקה של חומרי גלם/ציוד/רכיבים חיוניים, ובעולמות טכנולוגיים או של תעשייה מתמחה – מקובל לראות בספק "שותף אסטרטגי" או "שותף עסקי". דהיינו, נדבך חיוני וחשוב.
תפישת העולם הזו – הבאה לידי ביטוי גם ביחס והתייחסות – תורמת מהותית להתנהלות העסקית, לאיכות השירות ולאיכות ההספקה, ומהווה מערך עסקי סימביוטי ויעיל. לא בכדי, גם אם לא תמיד, ספק שירות (או מוצר) נחשב לאסטרטגי ואף משפיע לעיתים על אסטרטגיית הפעילות, המיתוג או החדירה לשוק.
בדרך כלל, ספק אינו חד פעמי (או לצרכים אד-הוק) – אלא הינו ספק קבוע, לטווח ארוך, ובעל השלכות אסטרטגיות על החברה: ספק מרכזי ישפיע על פרמטרים רבים במערך הייצור, התפעול, השיווק והמכירה – החל מאיכות, דרך עלות, זמינות וגמישות וכלה בהדרכה ואחריות.
והנה, כשחושבים על ספק בהיבט הזה – נגלה שהוא חשוב לא פחות מלקוחותינו, וכי גם הוא (או המחליפים והמתחרים שלו) הינם מהותיים לעסק שלנו ולקיומו…
אז נכון שרצוי וכדאי להימנע מספק בודד או בלעדי – בדיוק כפי שנכון להימנע מלהתבסס על לקוח אסטרטגי עיקרי יחיד – אך כאן כמו גם כאן, כדאי פשוט לבנות עימו מערכת יחסים אמיתית ויציבה.
אז חוץ מלהעניק יחס והרגשה טובה לספקים שלנו ולשותפנו העסקיים –
הנה 10 סיבות למה חשוב כל כך לייצר איתם מערכת יחסים טובה והדדית:
1. כשהמלאי של הספק מוגבל או נתון לעיכוב ודחייה (נכון גם לזמן ולכוח אדם) – הוא יתעדף (מבחינת סדרי עדיפויות) וייתן את הסחורה שלו (או מזמנו ומאנשיו) ללקוחות שהוא הכי מוקיר, מעריך ואוהב. נכון… לך או לעסק שלך…
'אחד על אחד' ייעוץ ממוקד' – מציעה שירותי מחקר, אבחון, תכנון, וניהול במיקור חוץ לחברות בתקופת הקמה ובשנות פעילותן הראשונות, או לחברות וותיקות בצמיחה; וכן ייעוץ, הכוונה, הדרכה וליווי למנהלי מרקום, שיווק, פרסום, מותג, שירות לקוחות ומכירות.