בעשורים אחרונים חלו ברכש ועדיין חלים שינויים מהפכניים. זה כולל מעבר מתהליכים ידניים שהופכים אוטומטיים ועד הטמעה של מערכות בינה מלאכותית מלאות לכל תהליכי (P2P). כמו ניתן לזהות בבירור שהרכש מתחיל לגלות עניין ואמון בחדשנות ואימוץ של טכנולוגיות.
השלב הבא הוא לא להשאיר את המושכות וההתפתחות העתידית של הרכש בידיהם של מחלקות אחרות כמו מערכות מידע או מחלקות לשיפור ארגוני למיניהם. מקצועני הרכש הם אלה שיוכלו להאיץ הטמעה של טכנולוגיות וחדשנות ברכש. אלה הם היחידים שמבינים לעומק את הפוטנציאל של שינויי בתהליכים אלה – מהדורש הפנימי ועד לרצפות הייצור ומשרדיהם של הספקים.
זה כבר ברור כי חדשנות וטכנולוגיה מאיצה את העולם התעשייתי והמסחרי קדימה ובקצב מסחרר. אין כמעט מקום או תהליכים שלא אימצו טכנולוגיה לשירותיהם. הקצב הולך ועולה והשאלה מה הרכש עושה כדי לעמוד בקצב?
מה כבר נעשה :
- תהליכים ידניים : מחלקות רכש רבות כבר החלו לשנות את המציאות מניהול ידני של כל התהליכים ברכש לאימוץ טכנולוגיה לביצוע תהליכים מעניינים כגון : גיבוש חוזים וכלה במציאות מקורות ורכישת חומרים תהליכים אלה מפנים זמן ואנרגיה של מחלקות הרכשה להתמקד בערכים גדולים יותר של ניהול הרכש והספקים.
- מפקסים למיילים : זה אמנם היה לפני כחמש עשרה שנה או קצת יותר אבל היו אלה ימים שהפקס והתקשורת הידנית הייתה חלק נכבד מאד מהיום יום של הרכש. אלה פינו את מקומם לשימוש מאסיבי במיילים, ולתקשורת עשירה עם ממשקי הספקים והדורשים הפנימיים.
- מאקסלים וטבלאות למערכות ERP מתקדמות: אין ספק ששימוש במערכות מתקדמות אלה לניהול הרכש וזימון החומרים והרכישות, לוקחת ארגוני רכש שנות אור קדימה. אין ספק שזוהי הטכנולוגיה המאומצות ביותר שנמצאות בשימוש כיום ברכש.
- מערכות S2P – – ממקור עד תשלום. הטכנולוגיה מאפשרת אוטומציה ואופטימיזציה המשתלבת לתוך תהליכי ה- ERP הקיימים בארגונים. פתרונות אלה לוקחים את הרכש שלב אחד קדימה בשחרור הקניינים ממשימות בעלות ערך מוסף לא גבוה.
הרכש על צומת דרכים :
משבר הקורונה מאיר על העובדה שאנחנו בצומת קריטית למקצועות הרכש. עובדה ידועה היא שרכש נתפס כארגון שמטרתו ומיקודו העיקרי הוא צמצום עלויות לארגון. זה גורר ארגון שתהליכיו בעיקר תגובתיים ומנהלים תהליכים טקטיים, בעלי ערך עסקי נמוך.
אך הקורונה העלתה לשולחנם של מנכלים רבים, את ההבנה שיש פה פוטנציאל לא ממומש – ממשק הספקים והרכש. זה מביא הזדמנות לארגוני רכש לתפוס פיקוד ולקחת על עצמם תכולות תפקיד חדשים. תפקידים אלה רובם ככולם צריכים להתמקד בניהול עסקי, גידול מכירות וצמיחה, לצד שיפור רווחיות ברמת מוצר. הרכש צריך לעבור מהגנה להתקפה, מניהול הוזלות לניהול תהליכים שמגדילים את השורה העליונה של החברה.
האם אנחנו לפני עידן רכש חדש ?
אני מרשה לעצמי לומר שכן. אנחנו פועלים בעולם שבו טכנולוגיות וחדשנות, מביאה חברות להאיץ תהליכים, לקבל החלטות מהירות ולפעול בנחישות וזריזות. זה מוליד החלטות למיקור חוץ מואץ, של פעילויות בעלי רווחיות נמוכה, שפעם נהגו לעשות בתוך החברה, ולהעבירם לספקים שמפתחים את יכולותיהם ויעילותם. בעידן עסקי דינאמי ומורכב, מנכלים וחברות מחפשים את הדבר הבא, שיאפשר להם להגביר את היכולות התחרותיות, נראה שבמקום להמשיך ולחפש תחת הפנס, הם יוצאים מהקופסא ולשמחתי מגלים את עולמו המרתק והעסקי של הרכש.
עם טכנולוגיה כמו בינה מלאכותית (AI) ואוטומציה של תהליכים רובוטיים (RPA) שהופכות למיינסטרים יותר, נותנות לרכש את הכלים הנדרשים כדי להשיל מעליו את הניהול התגובתי והאדמיניסטרטיבי, ולהסתער על התפקיד החדש של מנהל עסקים בחברה.
מה העתיד מנבא ?
מבחינה טכנולוגית, אין ספק שיש את התשתית להפוך את כל תהלכי הרכש לרכש אוטונומי מלא. זה יאפשר למקצועני הרכש להתמקד בהבאת ערך מוסף עסקי וכלכלי גבוה יותר לחברה. הערך הגדול ביותר בעידן של חדשנות הוא איננו ביצוע עבודות מונוטוניות. הערך נמצא בהפעלה של יכולות חשיבתיות ואנליזה, שמביאה להסקת מסקנות ותובנות עסקיות שיכולות להביא ערך גדול יותר לרווחיות וגידול מכירות של חברות.
ניהול עסקים בבסיסו מושטת על קבלת החלטות ניהוליות שמשיאות את ביצועיה של החברה. תובנה אנושית שמועצמת על ידי טכנולוגיה, שמספקת מידע בסיסי זמין ואמין, יכולה לקחת החלטות ניהוליות לרמה אחרת. זיהוי הזדמנויות עסקיות, מימוש מכירות למוצרים חדשים, רכישה של חומרי גלם במחירים אופטימליים, נגישות לטכנולוגיות חדשנות שיאפשרו לחברה לתת ערך גדול ללקוחות, כל אלא יכולים להיות בכל נקודת זמן הגורם העסקי שייתן לחברה יתרון על פני מתחרותיה.
מנהיגי הרכש צריכים לאזור אומץ ולשחרר את התהליכים שהחזיקו בהם שנים על גבי שנים. זה הזמן לצאת מאזור הנוחות, ולעבור מהכיסא האחורי ואולי אפילו הבגאז' ש"ברכב העסקי", אל עבר הכיסא שליד הנהג, המקום הראוי למובילי העסק. גבשו את החזון שלכם לרכש עסקי, שנו את התהליכים, אמצו טכנולוגיות, פתחו את יכולות הצוות שלכם, בנו את המיצוב העסקי שלכם בארגון, ואל תשכחו ללמוד את השפה העסקית החדשה של גידול מכירות ושיפור רווחיות.