חג שמח – קבל מתנה

למנהל רכש מוניתי בגיל צעיר מאד (28) ותחת ניהולי עברו תקציבי רכש של מאות מיליוני דולרים. מיד עם מינוי לתפקיד החלו מספר ספקים לבחון ולעמוד על "טיבו של הבחור הצעיר החדש".

 

לאחר מספר שבועות הגיע חג ראש השנה ואיתו הגיע המבחן הראשון- מתנות החג!. נכנסתי למשרד לאחר חצי יום של ישיבות מפרכות ונדהמתי לגלות שכל החדר מלא במתנות לחג, כמעט ולא יכולתי להיכנס לחדר. חשבתי לעצמי "מה חושבים כל האנשים שעובריים ליד החדר של מנהל הרכש, הרי אם זה מה שרואים מה בוודאי לא רואים.

 

הייתי בטוח שזהו נושא שאני חייב לפעל מהר ולשנות אותו כדי לשנות את התפיסה האתית במחלקה ובארגון. יש לציין שכל המתנות עומדות בסטנדרט הפורמאלי של החברה, מתחת למאה דולר, עם מסר פרסומי מסוים וכו', אבל היה ברור לי שהמסר הוא בעייתי.

 

החלטתי לקחת את אחד המתנות יומן אלקטרוני ולהחזירו לספק. קראתי לקניין בכיר ואמרתי לו: "אני מבקש שתחזיר את המתנה הזו לספק, כתבתי ברכת שנה טובה אישית ואין לי צורך במתנה כדי להודות לו על שיתוף הפעולה בינינו".

 

לא עברו שעתיים ואני מקבל טלפון זועם מהספק: "מי אתה חושה שאתה, אני עושה איתכם עסקים שתיים עשרה שנה, היינו יחד באש ובמים, יש לנו קשרים אישים מצוינים ואתה חושב שאתה מגיע ותשנה את הכול!".

 

היה לי ברור שמשהו לא מריח טוב פה. לאחר מספר שניות שהוא צועק עלי הגבתי:" האם אנחנו מכירים? האם נפגשנו? מדוע אתה מרשה לעצמך לצעוק עלי?" אמרתי בשקט ובשלווה.

 

"אני בסה"כ רציתי לשלוח לך שנה טובה ואתה החזרת לי את זה, אתה יודע כמה עלו לי היומנים האלה ? אתה יודע שקיבלתי שלושים יחידות חזרה?". מסתבר שכשאני החזרתי כל המהנדסים והקניינים ששמעו החזירו גם הם.

 

"אני מבין שהייתה לך כוונה טובה וכל שרצית זה לאחל שנה טובה, בעצם המסר שלך עבר, אתה הספק היחידי שגרם לי לכתוב לו שנה טובה אישית חזרה – האם קראת אותה ?" הגדתי בנחישות !

 

התגובה הייתה שתיקה של מספר שניות…"שנה טובה, איזה…?".

 

לא טרחת לקרוא אפילו? או שאולי זה כלל לא עניין אותך? אני מציע שמהיום והלאה תעזור לי ולחברה שלי בדרכים קצת שונות. אני מציע שתבטל את תקציב המתנות שלך ותיתן לנו את התקציב הזה בצורה של הוזלות מחירים.

כמו כן אני מאד אשמח אם אתה והצוות המוביל שלך תגיעו וניפגש כל חג פנים לפנים, נלחץ ידיים ונאחל שנה טובה זה לזה, אין צורך במתנות.".

 

סיימנו את השיחה והיה לי ברור שנפל דבר, המסר הזה יחלחל לכולם.

 

לאחר כשנתיים מספר המתנות שהגיעו היה נמוך ביותר, מי ששלח שלח דברי מתיקה קלים אותם חילקנו לכולם בישיבת צוות או אפילו בפינות הקפה. היה לי ברור שזה ישדר לארגון סטנדרט אחר של התנהגות ובמיוחד ובתקווה למה שקורה אפילו מחוץ לכותלי החברה.

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש