הדיגיטציה של תהליכי הרכש מתחילה בדרך כלל ביישום וייעול ההיבטים התפעוליים והטקטיים של תהליכי הרכש. הגל הבא של דיגיטציית הרכש יהיה ממוקד יותר בטכנולוגיה המאפשרת עבודה אסטרטגית שארגונים עדיין מתקשים ליישם בצורה יעילה, לעיתים רבות בשל חוסר מידע בזמן אמת, על תיעדוף ומיקוד פעולות הרכש.
מה יהיו ההשלכות והמשמעויות שיש למהלכים אלה, ומהו התפקיד העתידי של מנהל קטגוריות רכש ואילו כישורים יהיו החשובים ביותר?
תפקידי מנהל קטגוריות הרכש מורכבת בעיקר משלושה מיומנויות שכלולות בתפקיד:
אסטרטג, יועץ ומתווך.
- אסטרטג– בדומה למשחק שחמט, אסטרטג מוגדר כמי שיודע לבצע את הצעדים שדרושים כדי לנצח את המשחק, או במקרה של הרכש, להביא את הערך הגבוה ביותר לארגון, הן בשורה התחתונה (חסכונות) אבל הרבה יותר חשוב הוא מנקודת השורה העליונה- צמיחה והגדלת מכירות.
כאסטרטג, תידרש הבנה מעמיקה של מסגרות אסטרטגיות ויישומם המעשי לקטגוריה המנוהלת. זה מחייב יכולות ניתוח נתונים מחודדות, אשר יהיה אחד מהתכונות החשובות ביותר. צריך לציין שתכונה זו כוללת את היכולת לפרש את הניתוח, "לחבר את הנקודות", ולאחר מכן לתקשר זאת באופן יעיל בפני שותפים עסקיים ובעלי עניין מרכזיים
- יועץ– מיהו היועץ הטוב ?
ניתן לומר כי כישורי הליבה כוללים: א. להרוויח אמון ב. לתת יעוץ בצורה יעילה ג. לבנות מערכות יחסים.
זה מסכם בצורה מושלמת כיצד המעבר מהתפקיד האסטרטגי לתפקיד היועץ.
פעילות ה"ייעוץ "הינה בעיקר בהקשר בעבודה עם שותפים עסקיים פנימיים. מחקרים מראים שמנהלי קטגוריות מוצלחים הם אלה שהצליחו להפגין מעורבות גוברת ומשתפת עם שותפים עסקיים, לקידום מטרות הארגון.
אחד הסיבות שמנהלי קטגוריות לא יוצאים מגבולות האחריות שלהם וחובשים את "כובעי הייעוץ", היא המרחק הגדול מאד של תפקידים אלה, מהתדמית המסורתית של הרכש כארגון ביצועי שעושה בעיקר עבודה טקטית ו/או תפעולית. אלה שיצליחו לעבור ל"יועצים" מוצלחים, יפתחו להם הזדמנויות משמעותיות בארגון.
- מתווך – רוב מנהלי הקטגוריות ממלאים תפקיד זה בימינווברוב המקרים הם בעלי כישורים מספיקים לביצוע עסקאות בין החברה שהוא מייצג לבין ספקיה. יש לנו כלים ותהליכים מוגדרים היטב שיעזרו לנו בתפקיד זה, עם זאת, רוב העסקאות שהרכש מתווך כיום, מתמקדות במידה רבה במתן ערך בצורה של הפחתת עלויות ופחות בצורת חדשנות ספקים שיכולה להשפיע על הדף העליון.
על מנת לתפוס סוג זה של ערך מבסיס הספקים, מתווך צריך להיות באמת מוכן ללמוד משוק האספקה ולטפח סביבה בארגון שלו, כך שהם מוכנים לא רק לקבל אלא לפעול על פי חדשנות בהובלת ספק. המיומנות הנדרשת בתיווך עסקאות מסוג זה שונה ממה שעשינו באופן מסורתי בעת מילוי תפקיד זה וכך גם הכלים שאנו ממנפים על מנת לאפשר פעילות זו.
אם נשים יד על הלב ונהיה כנים עם עצמנו, יש מעט מאוד מנהלי קטגוריות רכש שמצטיינים באחד שלא לדבר על כל שלושת התכונות שציינו.
זהו פער היכולות שעומד בפני מנהלי הרכש ובמקביל לא לשכוח שיש לנו עוד פער טכנולוגי שיש ליישם כדי לאפשר את כל הטוב הזה. שני פערים אלה ידרשו שיפוץ על פני מספר עצום של מחשבות, שיטות והשקעות עכשוויות.
זו הסיבה שגל הדיגיטציה העתידי יתמקד בהעצמת פונקציית הרכש על פני שלושת התפקידים הללו ואני בטוח שהפונקציה, כמו גם שוק האספקה, יעלו לרגע ויעשו את השינויים הדרושים לטיפול. הפערים האלה.
בכך אני מקווה שרכש יהפוך למקצוע של בחירה ולא לתקלה.
לקריאת מאמר המקור בלחיצה כאן.