הרכש עולה מההגנה להתקפה

מנהלי רכש ושרשרת אספקה מחפשים את הדרך לעלות מההגנה להתקפה, לעבור מביצוע פעולות של חסכונות והוזלות (הגנה על השער), לעליה להתקפה ולנסות לתרום לצמיחה עסקית וגידול במכירות (להבקיע שערים).

ההזדמנות שלנו לעשות את זה היא בהצגה נכונה של הרצון שלנו להשקיע תקצבים בפרויקטי דיגיטציה של הרכש ושרשרת האספקה. זו הזדמנות לדבר את השפה של הנהלת החברה שמיקודה בתרומה לשורה העליונה, לגידול במכירות, שיפור הביצועים ללקוחות וכו. זו הזדמנות להראות להנהלה שלרכש יש את הכלים, ואת החזון, לעזור לחברה למכור יותר.

 

כדי לבטא בהצלחה את המקרה העסקי שבהשקעות בדיגיטציה של הרכש, על מנהיגי רכש ושרשרת האספקה ​​לשקול את האסטרטגיות הבאות:

  1. ליצור שאיפה ודחיפה לשינוי חיובי :

עבור מנכ"לים רבים, שיבשה הקורונה את התפיסה והחשיבות של הרכש ושרשרת האספקה, בייחוד בזווית של הסיכונים המהותיים שעומדים בפני הארגון ללא שרשרת אספקה ​​זריזה, מגיבה ועמידה. מעולם לא היה זמן טוב יותר עבור מנהיגי רכש ושרשרת האספקה ​​לקדם השקעות בפלטפורמות דיגיטליות, כדי להפוך את מערך שרשרת האספקה ​​למקושרת, שקופה ומתוזמרת מאוד.

 

  1. קדם את המטרות העסקיות של החברה :

ההמלצות להשקעה במערכות דיגיטציה חייבות לכלול תמיכה בסדר העדיפויות העסקיות על סדר היום של המנכ"ל, אלו בעיקר כוללים את שלוש אלה : 1. צמיחה עסקית 2. אופטימיזציה של עלויות 3. גמישות וזריזות. כל המלצה שהיא חייבת לתמוך במטרות ויעדים אלה שהם החשובים ביותר למנכ"ל, הבעלים והנהלת החברה.

  1. העריך נכון את המצב הנוכחי ואת הבשלות הדיגיטלית :

ודא שאתה מבין את המצב הנוכחי של היכולת של הארגון להשתמש בפלטפורמות דיגיטליות. הערכת הבשלות צרכיה לכלול הבנה רחבה של התרבות ואופן החשיבה של האנשים, זמינות נתונים ובמיוחד הדיוק שלהם , התהליכים הארגוניים והלמידה מתהליכים של יישומי מערכות מידע קודמים לארגון.

אחרי שלמדת את אלא, תוכל לייצר המלצה שתהיה נכונה מבחינת הבשלות שלה והיא תהיה הבסיס לתת המלצה נכונה להשקעה עסקית כלכלית נכונה למנכ"ל החברה.

 

  1. היזהר ממלכודות של חישובי החזר על ההשקעה .

למרות שכל השקעה כוללת את החישוב הפופולרי של החזר על ההשקעה, אנחנו ממליצים להיזהר מחישובים אלה. ישנו קושי להעריך את ההחזר על ההשקעה כאשר מדובר על מערכות שתומכות בצמיחה עסקית ומימוש הזדמנויות עסקיות שהארגון לא הצליח לעמוד בהם עד כה.

יש לארגונים ובמיוחד מנהלי כספים לאמץ גישה שמרנית בחישובים אלה. מאחר ואנחנו מדברים על תשתיות שיאפשרו צמחיה גמישות וזריזות – אלה יכולים לקחת את הארגון לרמה חדשה של ביצועים, שקשה אפילו לדמיין את גובהם.

נדרש פה גישת השקעה שמגיעה ממקום של חזון ודמיון עסקי – זה יותר מראים להחלטות אסטרטגיות של מנכלים מאפשר לחישובים כספיים מדויקים של החזר על השקעה.

 

  1. אז איך נכון לבצע חישובים בכל זאת ?

נסו קודם לתאר את היתרונות שתוכלו להשיג באמצעות המערכות המבוקשות, במונחים של צמיחה וגידול במכירות, תגובתיות ללקוחות ומימוש הזדמנויות עסקיות שעד כה לא יכולים לממש. לדוגמא : השקעה מהירה יותר של מוצרים חדשים, קיצור זמני אספקה וכו '. אל תתביישו להשתמש בשפה של חזון ומטרות לטווח ארוך, גם אם הם אמורפיות וכוללות רמה מסוימת של ערפל. כשמדובר על פיתוח עסקי וגידול למכירות, מדובר על אזור אפור עם אי וודאות, השפה איננה תפעולית ואיננה נמדדת במספרים חד ערכיים עם ודאות גבוה. מה גם ששפה זו תתחבר ותדבר היטב להנהלת החברה והדירקטוריון שמשתמשים לא אחד בשפה זהה. רק בשלב שני הכנסו לחישובים של הוזלת עליות וחסכונות אפשריים.

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש