הרכש מחפש להביא ערך גדול יותר לארגונים, חסכונות והוזלות זה כבר לא מספיק, אנחנו נדרשים לנהל את הספקים להבטחת אספקות בכל מצב עסקי' בין אם זה משבר בריאותי כמו הקורונה ובין אם זה משבר של תחרותיות ועליות מחירים (חומרי גלם לדוגמא) ועד לאבטחת אספקות וניהול סיכונים – מכל סוג שהם (נזקי טבע, שביתות, איכות, חוסרים ואחרים).
כדי לעשות זאת אנחנו חייבים להכניס את הטכנולוגיה פנימה לתהליכי הרכש, ולפנות את המשאבים שלנו לחשיבה וניהול של תהליכים חדשים, תהליכים עסקיים בעלי ערך מוסך גבוה הרבה יותר לחברה. בינה מלאכותית היא טכנולוגיה שמבשילה וערוכה להיות המאיץ המשמעותי ביותר במסע זה.
- תהליך הרכש הסטנדרטי Purchase) 2 (Pay
תהליך הרכש הבסיסי שכולל את כל הפעולות הלוגיסטיות "מרכישה עד תשלום"(P2P) ברובם הגדול נעשים כבר בצורה אוטומטית בארגונים רבים. בינה מלאכותית תעלה תהליכים אלה לרמה חדשה. למשל, בתהליכי של רכישה אל מול קטלוג – המערכת תוכל לבצע, 'קנייה מודרכת' בצורה אוטונומית וללא צורך בשקול דעת אנושי. זה ימשיך לכיוונים של עיבוד אוטומטי של חשבוניות, ויקל על התמודדות עם מסות של חשבוניות לא סטנדרטיות או לאתר דוגמאות העלולות להוביל להונאות מסוגים שונים.
- איתור ספקים
הבינה המלאכותית יכול להשתלב בתהליכים המבוצעים כיום, מקורות AI יכולים לתמוך במקור כפי שהוא נעשה כיום, ואפיל ולקדם דרכים חדשות לבחירת ספקים ולסגירת חוזים. המערכות יוכלו לכוון האם להפעיל תהליכים של בקשה להצעה' (RFP) או 'הזמנה למכרז'. כלים מתקדמים יותר של בינה מלאכותית יוכלו להמליץ אילו ספקים כדאי להזמין להשתתף בתמחור, על ידי ניתוח של ביצועי מהעבר. כמו כן המערכת תסייע בניהול התהליך ובכל הכרוך לניהול המסמכים שקשור אליו. לדוגמא המערכת תוכל לבדוק האם לספק יש את ההסכמות והמסמכים הנדרשים להגשה להתמודדות ולמתן הצעות.
- ניהול חוזים
בינה מלאכותית תוכל למלא מגוון תפקידים לאורך חיי ניהולם של חוזים. כבר כיום ארגונים משתמשים בכלים אלה לניהול החוזים הקיימים, בחינה של תנאים והגבלות הקיימים בהם והתראה והמלצות לפעולה בנקודות מסוימות שהחוזה מציף. זה כמובן יתמוך גם בעריכת חוזים חדשים, ויוכל להמליץ לפי ביצועי עבר, על הוספה או שינוי של סעיפים ותנאים מתאימים.
- ניהול סיכונים
ניהול סיכונים של ספקים ושרשרת האספקה עלה לסדר היום כאשר מדובר בעולם עסקי שנע במהירות, הופך מורכב יותר ויותר ובנוסף לכל נכנס המרכיב הגלובאלי . זה מחייב ניתוח של כמות מידע גדולה מאד, בזמן אמת ובין תהליכים ומערכות שלעיתים לא "מדברים" זה עם זה. בינה מלאכותית תעזור לנתח ולהבין כמות עצומה של נתונים, ולאפשר לתת מידע תומך החלטות לגבי כל מה שקשור לניהול סיכונים. החוכמה היא לאסוף את המידע, להצליבו ולהציג רק אבל רק את המידע שרלוונטי לאותו אדם או מנהל בארגון שלו יש את הסמכות והאחריות לקבל החלטה בנושא. זהו מודיעין עסקי זמין ובזמן אמת – ישר למקבלי ההחלטות.
- חדשנות
הרעיון של זיהוי הרכש כמניע משמעותי לקידום חדשנות הוא חדש יחסית, אך חברות רבות מבינות שספקי החברה הם פוטנציאל עצום של רעיונות ומקור ליצירת יתרונות תחרותיים. הספקים לא אחת מצליחים להגיע ולתת פתרונות חדשניים יותר מהר מהארגון או החברה עצמה. זה מסביר למה צריך לעבור לא רק אם מי שנותן מחיר זול אלא מי שיכול לתת ערך מוסף, עסקי בטווח הארוך.
בימים של סטרטאפ- בום, הרכש צריך להיות מסוגל לברור את אלה שיכולים לקדם את החברה, להנגיש אותם ואם נבחרו לאפשר להם לעבוד ולצמוח יחד עם החברה. יכולות החיפוש המופעלת על ידי AI תסייע לרכש לבצע עבודה טובה ובעלת ערך בתחום זה, החל מזיהוי הספקים האלה וכלה בדרכים להתקשר ולנהל את היחסים איתם.