זו עומדת להיות שנה גדולה עבור ארגוני רכש: חברות Fortune 500 יפקחו על רכישת סחורות ושירותים של יותר מ-5 טריליון דולר ב-2022, כל זאת תוך ניווט אינפלציה חסרת תקדים ומחסור באספקה. למרות הרוחות הללו, מנכ"לים, סמנכ"לי כספים ודירקטוריונים מצפים מארגוני רכש ליצור ולנהל לא רק ערך מסורתי, כולל חיסכון, אלא גם מערך מתפתח של ערך מעבר לחיסכון.
מובילי רכש עדיין צריכים לתעדף ניצול חיסכון והפחתת עליות עלויות – למעשה, זה קריטי מתמיד. בעת בניית התיק לחיסכון, מנהיגי רכש גלובליים רבים הרגישו שיש להם מעורבות מוקדמת ומתמשכת מצד מנהיגים עסקיים וצוות הכספים, על פי סקר ביין ( Bain) שנערך לאחרונה. עם זאת, רק חלק ממנהלי הרכש הראשיים (CPO) ראו יותר מ-75% מהערך הכלכלי שהם זיהו מוכר על ידי כספים ומשתקף בתקציבי היחידה העסקית (ראה איור 1). במילים אחרות, 7 מתוך 10 צוותי רכש ראו אובדן תשואת חיסכון של 25% לפחות מיוזמות החיסכון שלהם.
איור 1
למרות המעורבות בכל הארגון, לא כל הערך שזוהה ברכש בא לידי ביטוי בתקציבים
במקביל, הציפיות של בעלי העניין העסקיים מרכש מתפתחות. הם כבר לא רואים ברכש פונקציית תמיכה ריאקציונרית. המנדט של רכש התפתח מניהול תהליך יעיל של דרישה לתשלום, לשמש כמנוע לחיסכון בעלויות, לסיוע לארגון לעמוד במגוון מתפתח של יעדים. כיום, מנכ"לים, לקוחות עסקיים וצוותי כספים מפעילים לחץ על סמנכ"לי הרכש לזהות, לכמת ולממש ערך ב-ESG, גיוון ספקים ויוזמות להפחתת סיכונים באספקה (ראה איור 2).
איור 2
המנדט של הרכש מתרחב לסדרי עדיפויות מוצקים אחרים
מעקב ואיזון בין היעדים המתחרים הרבים של מחלקת העסקים, מחלקת הכספים ובעלי עניין אחרים הוא אתגר הולך וגובר עבור מובילי רכש גלובליים והארגון הרחב יותר. נהוג לראות במספר כלים ועוקבים בתוך אותו ארגון – במקרים מסוימים, אפילו באותה מחלקה – כניסיון לאסוף וליישב ערך בין יוזמות מרובות (ראה איור 3). רבים הם פתרונות תוצרת בית הבנויים ב-Microsoft Excel, Power BI ו-Tableau.
איור 3
על פני סדרי עדיפויות מוצקים, צוותי רכש משתמשים במעקבי ערך תוצרת בית יותר מאשר בפתרונות של צד שלישי
מעבר לכלים, למתודולוגיות ותהליכים, אולי האתגר הגדול ביותר העומד בפני ניהול ערך נובע מארגון הרכש עצמו. צוותי רכש מתייחסים לעתים קרובות לניהול ערך כאל מחשבה שלאחר מכן להחלטות קריטיות סביב אסטרטגיה, תכנון, מודל תפעול וכלים דיגיטליים. זו החמצה גדולה: בארגוני רכש ברמה עולמית, יעדים מוצקים נמצאים בחזית ההחלטות בכל אחד מהתחומים הללו כחלק מתוכנית מקיפה לייצר ערך מעבר לחיסכון. מובילי הרכש הטובים ביותר בוחנים האם הארגון והתפעול שלהם, הכישרון והיכולות ומפת הדרכים הדיגיטלית מתאימים למטרה, בהתבסס על יעדי הערך של המשרד.
כדי לנקוט בגישה מקיפה זו לניהול ערך, מנהיגי רכש רבים יצטרכו לשנות את הצוותים שלהם. אבל ראשית, הם יצטרכו להבהיר את המטרות של בעלי עניין שונים. זה יהיה קריטי לתעדף ולמתן קונפליקטים סביב יעדים מתחרים. משם, מובילי רכש יכולים לתרגם סדרי עדיפויות ליעדים מוחשיים שהם יכולים לעקוב אחריהם ולבצע אותם. צעדים אלה יכולים לעזור להבטיח שאסטרטגיית הערך מכתיבה את ההרכב של היכולות, הארגון, מודל הפעולה והכלים הדיגיטליים.
למרות שהדרך קדימה עשויה להיראות מרתיעה, מובילי רכש יכולים להתחיל על ידי שאילת כמה שאלות מפתח:
- כיצד המטרות של הלקוחות העסקיים ומחזיקי העניין הפיננסיים שלנו מתורגמות לתהליך ניהול הערך שלנו?
- כיצד אנו מגדירים, מעריכים, קו בסיס, עוקבים ומתאמים ערך? ומי אחראי לאימות ערך העבר והעתיד?
- מהן היכולות הקריטיות הנדרשות כדי לעמוד ביעדי הערך שלנו?
- האם הארגון מתוכנן סביב יכולות שעוזרות לנו לעמוד ביעדי הערך שלנו?
- כיצד האסטרטגיה הדיגיטלית שלנו עוזרת לפונקציות לספק ערך ברור?
ארגונים מובילים יפתחו יתרונות רכש רבי עוצמה באמצעות גישה מתחשבת ומשולבת לניהול ערכים שמטרתה לתעדף יעדים של בעלי עניין. צוותי רכש מעולים ישיגו זאת לא רק באמצעות כלים למעקב אחר ערך, אלא גם באמצעות אסטרטגיה המשלבת את הארגון, הכישרון והיכולות הדיגיטליות שלהם עם המשימה והיעדים של המשרד. זה יהיה קריטי במיוחד כאשר מנדט הרכש ממשיך להתרחב.