הדרכים להאצת הקריירה שלך בניהול הרכש

בואו נתחיל בשאלה בסיסית?

האם את.ה יודע.ת איפה אתם רוצים להיות בעוד חמש שנים? באיזה תפקיד בניהול הרכש ובאיזה ארגון? באיזה תחום רכש? ואם התשובה היא כן, האם יש לך תוכנית שכוללת צעדים אופרטיביים להגיע לשם?!  למה זה חשוב? כי כמו בכל דרך, תחילה מפעילים את מערכת הניווט ה – Waze, מזינים את היעד (לנסיעה) ואז מקבלים מגוון מסלולים (צעדים ודרכים אפשריים) להגעה ליעד.

אז בואו נתחיל מהגדרות בסיסיות – איך ארגונים מגדירים את תפקידי רכש שונים ?

  1. רמה בסיסית : אנליסט רכש, קניין, עוזר רכש, קדם אספקות
  2. רמת ביניים: מנהלי קטגוריות רכש / רכש אסטרטגי, קניין בכיר, מנהל שרשרת אספקה
  3. תפקידים בכירים: מנהל הרכש, מנהל שרשרת האספקה, מנהל רכש ראשי (CPOVP/) – חבר הנהלה

 

אז מהו המסלול למשרות בכירות ברכש ?

בעוד בהרבה מהמקצועות הניהוליים, הצמיחה היא לינארית – מתפקידי הבסיס שבתחתית הפירמידה ועד לראש הסולם של תפקידי ניהול בכירים, בניהול הרכש המקרה לא תמיד כך!

לעיתים הגעה לראש הפירמידה, לתפקידי ה VP/CPO, עוברת דווקא דרך תפקיד של יציאה מהרכש וביצוע תפקיד במטה החברה או באחד מהיחידות העסקיות שלה. הסיבה העיקרית היא ההבנה הנדרשת של הזוויות השונות והמורכבות של העסק, ולא רק דרכי עיניהם "החדות" (והחסכניות) של גופי הרכש.

מקצוע הרכש איננו פרופסיה מוסדרת. ולמרות שבשנים האחרונות המקצוע הולך ועולה בקרנו בעולם, הוא נתפס לא אחת כמקצוע שאנשים מגיעים אליו "במקרה" ולא תמיד בוחרים ומתכננים להגיע אליה מראש.

זה איננו דומה למקצוע הרפואה לדוגמא, שבו מסלול הקריירה הוא מאד ברור. מתחיל בלימודי התואר, דרך ההתמחות המתישה ומפה לרכישת ניסיון מקצועי של טיפול במאות חולים, שמפתח את היכולות והכישורים לרמה של ביצועי "רופא על".

 

מהן המגמות בעולמות הרכש

העולם עסקי עובר טלטלות קיצוניות, אשר כוללות בין היתר, חשיפה לסיכונים עסקיים, טכנולוגיים ותהליכיים, חוסר במשאבים של חומרי גלם ולארונה אפילו חוסר קיצוני של כוח אדם מקצועי. כל אלא מחייבים פיתוח כישורים חדשים של ניהול בכלל וניהול רכש בפרט.

כישורים אלה עוברים דרך מיומנויות רכות של ניהול אנשים, ממשקים ובניית מערכות יחסים. בצד העסקי תהליכי, כישורים אלא מחייבים יכולות של ניתוח נתונים, הסקת מסקנות ועבודה בסביבה טכנולוגית מורכבת, עתירת נתונים ומידע זמין ונגיש בכל נקודת זמן.

ואולי אחד הכישורים החשובים ביותר הם היכולת "ללמידה והתפתחות מתמשכת". בעוד פעם היה מספיק ללמוד מקצוע, להיכנס למסלול הקריירה ולתת לשנים לשאת אותך קדימה, היום זה כבר לא נכון, ובמיוחד לא לתפקידי ניהול הרכש. השינויים בעולם העסקי, ובטכנולוגיות הזמינות – משנים את פני התפקיד כמעט לגמרי.

הצעדים האופרטיביים לפיתוח קריירת הרכש שלכם ?

  1. פיתוח מקצועי ולא פחות חשוב – אישי!

פיתוח מקצועי, העשרה, ואפילו הסמכה, הם תמיד כיוונים שיושבים גבוה ברשימת הדברים שמעסיקים מחפשים במנהלי הרכש הבכירים שלהם. אולי אל תמעיטו במשקל הניסיון, ביצוע התפקידים השונים והתוצאות שאתם משיגים לאורך הקריירה. לעיתים אלא הם בעלי ערך גבוה יותר מהראשון. זה נכון ולו רק בגלל העובדה, שלימודי התעודה וההסמכה של המקצוע, מתאימים את עצמם בקצבים איטיים מידי, אל מול הדינמיקה והשינויים של השווקים עצמם.

במסלולי לימודי הרכש באקדמיות מובילות בעולם, נהוג ללמוד נושאים של מיומנויות מסורתיות של ניהול קטגוריות רכש, ניתוח הוצאות ועוד… אולם היום זה הזמן להתמקד בכישורים של ניהול מערכות יחסים, בניית קשרים ושיתופי פעולה, מתן שירות, צמיחה ופיתוח עסקי ועוד. בנוסף, בארגונים גלובאליים, וקורפורטיבי ענק, חשוב שהרכש יתמקד במגמות מרכזיות בתעשייה ובעולם, כגון קיימות, אתיקה וזכויות אדם.

  1. הדרך ולא רק המספרים – המנהיגות ולא רק הניהול !

רוב המועמדים מפרטים בקורות החיים ובתהליכי הגשת מועמדות לתפקידי ניהול בכירים, את המספרים והתוצאות שהצליחו להביא בתפקידם כמנהלי רכש. אולם ההתמקדות כיום צריכה להיות פחות במספרים ויותר באופן שבו סיפקתם ההצלחות עם הצוות, הספקים והשותפים הארגוניים שלכם. כיום ארגונים, ובמיוחד אוכלוסיית המגייסים, מחפשים את מנהיגי הרכש שיודעים לספק את התוצאות בדרך ובחוויה החיובית ביותר לעובדים, לספקים וליחידות הדורשות ! זה הופך להיות הגורם החשוב ביותר בבחירה וקידום של מנהלי רכש לתפקידי מפתח. שימו לב שניסיון, הכרות עם השוק, יכולות משא ומתן ואולי התובנה המסורתית של השגת תוצאות (כדוגמת חסכונות), איננו מככב ברשימה.

  1. בחירת המעסיק – "מיקומה של הדירה חשוב יותר מעיצוב המטבח"

בחירת החברה הנכונה לכם הופכת חשובה יותר מבחירת התפקיד הספציפי. ישנם חברות שיש להם רקורד של מצמיחות מנהלי רכש CPO/VP מובילים. בחירה בארגונים אלה, מעלה את הסיכוי שלך לקידום ופיתוח קריירה מצליחה, בעשרות מונים. ארגונים אלה יש להם את המתודולוגיה, הניסיון, והמסלול להצמיח מנהיגי רכש. וכמו שאומרים בנדל"ן שמיקומה של הדירה יקבע בהכרח את השווי שלה, כל גם בבחירת הארגון שאליו אתם נכנסים. העיצוב הוא חשוב, וגם כיווני הרוח, אבל תזכרו שהמיקום תמיד מנצח !

  1. ניהול מערכות יחסים – מהחשובים שבקישורי ניהול הרכש

אולי אחד מהכישורים הקריטיים ביותר שמנהיגי רכש צריכים לפתח כעת הם ניהול מערכות יחסים. מנהיגי רכש מעולים, הם אלה שיכולים להתאים את סגנון התקשורת שלהם ואת הגישה שלהם לדיונים עם בעלי עניין שונים, ולהתאים את סגנון הניהול בצורה הטובה ביותר למצבים נתונים.

בסביבה עסקית של שינוים קיצוניים, התכונה שצפה על פני המים היא – האמפתיה. זו הופכת לחשובה יותר מתמיד. זו מרחיבה את גבולותיה, ומחייבת פיתוח כישורי תקשורת הכוללים לדוגמא את היכולת לבנות קרבה עם הצוות שלכם מבלי לפגוש אותם באופן אישי (ניהול צוותים גלובאליים, או תקופות של בידוד וריחוק חברתי).

מנהיגי רכש צריכים להבין טוב יותר את הטכנולוגיות החדשות – Zoom, Slack, Microsoft Teams וכו' – כדי להבטיח שיש להם את הכלים הנכונים לבניית מערכות יחסים עם בעלי עניין, חיצוניים ופנימיים כאחד. אלא כלים העבודה החדשים והיכולת לשלוט בהם היטב, יבטיח את ההצלחה בבניית מערכות יחסים מעולות שמביאות לתוצאות שיא. מנהלים שלא שולטים בכלים אלא, הופכים אותם למגבלה ענקית, ולחסרון בולט ביכולות הניהול שלהם, אל מול הסביבה העסקית החדשה. 

  1. בניה של מותג אישי

אחד התחומים עליהם יש הסכמה גורפת מצד כל המומחים, הוא הצורך לפתח את הייחוד או המותג האישי שלכם. כיום יותר מתמיד יש בידי כל אחד את היכולות והכלים לעשות זאת על ידי שימוש נכון ברשתות החברתיות. אלא הנגישו את היכולות לתקשר ולשתף את הפעילויות, הערכים, הכישורים והידע שלנו, עם כולם, בזמן אמת ובהשקעה מינימלית !

רשתות חברתיות כמו לינקדאין, הם הדוגמא המצוינת לכך. בעוד פייסבוק, אינסטגרם משמשות למעקב אחרי חיינו האישיים בעיקר, הלינקדאין הצליח למצב את עצמו כממוקד בעולם העסקי בלבד. כדאי ומומלץ לבנות לכם רשת קשרים שתהיה רלוונטית, בגודל שמתאים לצרכים ולהשפעה שאתם מבקשים ליצור. אין טעם להתחבר לכל אדם שפוגשים ולנסות לתקשר איתו. החוכמה היא לנהל אינטראקציות משמעותיות עם אנשי הקשר שלכם, ובצורה כזו שההשקעה שלכם (ושלהם) מוסיפה ערך לשני הצדדים.

חשוב לזכור שאנחנו לא חיים רק בעולם הווירטואלי. מותגים אישיים צריך וחשוב לבנות גם בעולם הפיזי. מובילי רכש יעשו זאת על ידי עשייה וקידום של מטרות ראויות בתוך ומחוץ לארגון בהם הם פועלים. לרכש ישנם יכולות לקדם אג'נדות של קיימות ושמירה על הסביבה, קידום עסקים קטנים, עסקים בעלי מוגבלויות, שילוב של אוכלוסיות מוחלשות ועוד. וודאו שאתם מובילים פעילויות "מקדמות מותג" במסגרת התפקיד שלכם – ולא פחות חשוב שאתם מתקשרים ומשתפים את זה עם מערך הקשרים שלכם.

 

מיתוג, ייחוד ומיצוב הם כבר לא נחלתם של מנהלי שיווק ומנהלי מותג בלבד. זה הופך להיות חיוני וחשוב לכל בעל קריירה שרוצה לפרוץ את גבולותיו. השילוב של הכלים הווירטואליים, בצורת רשתות חברתיות, יחד עם עשייה משמעותית, אמיתית וממוקדת ערכים – הם המודל לבניית מותג ואח"כ קריירה מנצחת.

כותב המאמר: ארז לוי, מנכ"ל המרכז הישראלי לרכש