הבנת הערך האמיתי של ספק להמשכיות תפקודו של הארגון
הצורך לשפר את תחום ניהול הסיכונים והביצועים של הספקים, היו קרובים לראש סדר יום הרכש מזה כמה שנים. עם זאת, מעטי מנהיגי רכש יוכלו לומר כי באמת הצליחו לקדם את המשימה החשובה הזו.
סקרים של גרטנר מעידים כי רק 12% מתוך יותר מ-1,500 מהמשיבים בתחילת מרץ 2020, האמינו כי העסקים שלהם היו מוכנים מאוד לקראת ההשפעה של קוביד-19. במקביל, מעל רבע (26%) מהמשיבים האמינו כי לנגיף תהיה השפעה מועטה או אפילו בכלל לא, על היכולת שלהם להמשיך את מהלך העסקים כרגיל!.
"ניתן להבין כי ההשפעה האדירה שהייתה למגיפה על תפקודי העסקים, נבעה בעיקרה בשל פערי התפיסה (ובעקבותיה ההכנה) של תפקידו של הרכש ואם תרצו של ספק בכלל, בשרשרת הערך הארגוני".
הבנת הערך האמיתי של ספק להמשכיות תפקודו של הארגון
הצורך לשפר את סיכון הספק והביצועים היו קרובים לראש סדר יום רכש מזה כמה שנים. עם זאת, מעטי מנהיגי רכש יטענו לשכלל את המשימה הזו.
סקרים של גרטנר מעידים על 12% מתוך יותר מ-1,500 סקרים של גרטנר המשיבים בתחילת מרץ 2020 האמינו העסקים שלהם היו מוכנים מאוד לקראת ההשפעה של קוביד-19. במקביל, מעל אחד בארבעה (26%) משיבים האמינו כי לנגיף תהיה השפעה מועטה או לא על שלהם להמשיך את העסקים כרגיל !.
"ניתן להבין כי ההשפעה האדירה שהייתה למגיפה על תפקודי העסקים, נבעה בעיקרה בשל פערי התפיסה (ובעקבותיה ההכנה) של תפקידו של הרכש ואם תרצו של ספק בכלל, בשרשרת הערך הארגוני".
הערך של נראות ושקיפות מקורות אספקה
בואו ניזהר מלחשוב שמגפת הקורונה הינה אסון חד פעמי שלא יחזור. חשוב שנזכור שיותר מתריסר יצרני רכב לאחרונה נאלצו להפסיק את הייצור, כי הם לא יכולים לקנות מספיק מוליכים למחצה מהסינים והטייוואנים, שנמצאו ללא יכולות עמידה בביקוש הגואה.
חברות רבות לא יודעות מספיק על הספקים שלהם – או הספקים של הספקים שלהם – ומה שהם כן יודעים, הם לא יודעים מהר מספיק. מה שיכול לעזור זה טכנולוגיה שמאפשרת נראות בזמן אמת של ביקוש ושל היצע הספקים. התרופה הטובה ביותר לתנודתיות היא הנראות.
שינוי והגדרה מחודשת של תהליכי הרכש
בעידן שבו ההפרעה היא קבועה, פונקציית הרכש חייבת להיות מסוגלת לעשות מיקור אסטרטגי חכם ויעיל, במינימום משאבים וזמן. היכולת להיות זריז ובעלי גמישות חשובה ביותר להשגה רכש חסין ועמיד.
הרכש המסורתי הניח שאתה יכול לקנות את הרוב של החומר הלא אסטרטגי מחוץ לשוק. היום, אם גם תהליך הרכש שלך איטי או לא יעיל – או שאין לך קשר חזק ושותפויות עם ספקים – אתה יכול למצוא את עצמך עומד על חוסר בשרינק פשוט ! והנה לך הפסקת ייצור !
רכש לא יכול לייעל את התהליכים שלו ללא גישה שעושה שימוש בטכנולוגיה, ובמיוחד תוכנה. טרנספורמציה ודיגיטציה של תהליכי הרכש יכולה לחסוך זמן וכסף, להאיץ תזרים מזומנים ולהבטיח את המכירות וההכנסות. זה גם עוזר לנתב מחדש את משאבי הארגון היקרים ביותר, לעבודה על משימות עם ערך מוסף גבוה יותר.
טרנספורמציה דיגיטלית ברחבי הארגון, יכולה להתחיל מתהליכי ניהול חוזים, ניהול קטלוגים, קניות ומכירות פומביות ובנוסף תחומים שיושבים בין רכש וכספים, כגון חשבונות לתשלום.
השגת רכש חסין ועמיד, תלויה מאד ביכולת לפעול ולהגיב במהירות, ובגמישות. צריך לזכור שבעתות משבר, אמינות וחוזק קשר עם ספקים היא מפתח להצלחה. קבלת תשלום לספקים בזמן או מוקדם, הוא לא בדיוק נושא אסטרטגי שתחת הרכש, אבל הוא אחד האלמנטים החשובים בתהליך הרכש וניהול היחסים עם הספק.
הטקטיקה והתגובתיות הפכה לאסטרטגיה מובילה
שרשראות האספקה הופסקו בעבר ע"י שיבושים קודמים כגון רעידות האדמה ב-1999 בטאיוואן והשפעותיה על יצרני חומרת IT, ההשפעה של הפרה המשוגעת בשנת 2001, וכן השפעותיה של מגפת SARS בשנת 2003. שיבושים אלה אופיינו בהשפעה משמעותית על חלק מהארגונים ושרשראות האספקה שלהם.
השוני במגפת הקורונה הוא התממשותו של סיכון גלובלי כולל. תעשיות שלמות לא הצליחו להפעיל את קווי הייצור, פשוט כי לא ניתן היה להפעיל את המכונות מחוסר בעובדים שהיו נעולים ומבודדים בבית. באחרים, היו חסרים חומרי גלם וחלקים שונים, שלא הצליחו לחצות גבולות וישבו סרק על משאיות או קרונות רכבת, בשל העדר יכולות לוגיסטיות שקשורות להובלה בינלאומית. זה הכניס חברות לא מעטות להלם חסר תקדים. תוסיפו לזה ביקוש לא צפוי למוצרים חדשים, כמו מסכות, חיסונים, חיטוי ידיים ומשלוח מזון – והנה לכם משבר גלובלי כולל.
בשיא המגיפה, כאשר ממשלות החליטו על סגירת שעריהם, המשכיות עסקית הייתה המלך. חברות מיהרו לפתח מקורות אספקה חלופיים שהפכו "לטקטיקה" של המשכיות שרידות העסק.
הגישה המובילה הייתה לפתח מקורות אספקה שקרובים לאתרי הייצור (relocalization), בהתעלמות כמעט מוחלטת מההשלכות של החלטות אלה, על הטווח הארוך והיכולות לתת מענה לצרכים חשובים אחרים (טכנולוגיות מובילות, מחיר תחרותי, שירות לקוחות וכו'). מציאת מקורות חלופיים הפכו מתהליכים אסטרטגים כבדים, לטקטיקה מהירה לניהול סיכונים.
האסטרטגיות המובילות של העשורים האחרונים: ייצור במדינות זולות, גמישות, אספקה לפי צורך JIT, הורדת מלאים – נשכחו כלא היום ביום אחד ! האם לא מן הראוי היה לשקלל סיכונים והמשכיות עסקית כשפיתחנו את אסטרטגיות אלה מהתחלה ?
לחדש את האסטרטגיה הנכונה
בכלכלה גלובלית שבה "הנורמלי החדש אינו נורמלי", מערך ספקים זה דבר מורכב, תובעני ומחייב מקצוענות ברמה גבוה. שיקולים של בחירת ספקים חייבים להשתכלל מעל הסתכלות על מטרות ויעדים קצרי טווח כמו מחיר. ספק חדשני יותר, שמשקיע בפיתוח מוצרים ושירותים מתקדמים, דואג לחוסן יכולותיו ותפקודו הפיננסי והתפעולי, ולמרות שעלות היחידה שמספק היא גבוהה יותר… דווקא ספק זה עשוי לספק החזר טוב יותר על ההשקעה בו, מאשר ספק בעל עלות יחידה נמוכה יותר ללא ערך של חדשנות וחוסן עסקי.
זה הזמן לחשב מסלול מחדש, לבנות אסטרטגיית רכש שתתמוך במהלך עסקים משברי ושוטף. הרכש צריך להאיץ את החשיבה האסטרטגית הכוללת ולהציג לארגון לצד תוכנית SOURCING ארוכת טווח, גם תוכנית שמשפרת ומייעלת את תהליכי הרכש הארגוניים.
השימוש בטכנולוגיות מתקדמות של דיגיטציה ואוטומציה עומד מוכן כבר שנים לשירותינו ושימושנו. המטרה העליונה היא לחזק את מעמדו וחוסנו של הרכש הארגוני. זה מושג לא על ידי סיסמאות, אלא על ידי בניית תוכנית עבודה פרטנית מצד אחד אבל ברורה ונכונה אסטרטגית מצד שני.
זה הזמן של הרכש לעלות רמה מגוף טקטי מגיב לגוף אסטרטגי מוביל – וזו לא סיסמא!