המחירים המנופחים ואספקה מוגבלת מאפיינים כך הרבה סחורות וקטגוריות כיום. זה מחייב ארגונים להיות מאוד יצירתיים כדי להישאר תחרותיים, לשלוט בעלויות ולשמור על זמינות מוצרים ללקוחות.
עם העלייה בכמות ועוצמת בעיות אספקה, גילינו שפעולות רכש אסטרטגיות שהיו טובות פעם – כמו החלפת ספקים או העברת קווי אספקה - לא הצליחו לספק את אותה התוצאה שהיינו מצליחים להשיג בעבר. זאת מהסיבה שהבעיות כיום הם גלובאליות ומתנקזות לחוסרים בחומרי גלם, זמינות עובדים, ותקלות קשות בשרשראות האספקה הלוגיסטיות – וזה כבר לא ממש משנה איפה בוחרים לייצר.
האסטרטגיה המנצחת – שיתוף פעולה עם קבוצות המוצר
המצב החדש הביא למהלך מבורך שבו צוותי רכש החלו לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם צוותי המוצר. שיתוף פעולה זה מטרתו העיקרית למצוא דרכים יצירתיות וחדשניות להקלת הלחצים על המחירים ומגבלות האספקה.
על ידי שיתוף פעולה הדוק, צוותים יצירתיים החלו לצאת מגבולות מסורתיים, שעד לא מזמן היו נשמעים כהזויים לבחינה. נושאים כגון : שינוי גדלי מוצרים, מעבר לרכיבים וחומרים חלופיים ולעיתים אפילו מעבר לתכנון מוצרים חדשים, שעשויים מרכיבים וחומרים זמינים יותר.
אנחנו מברכים על תהליך של שת"פ בין הרכש ליחידות המוצר. שימו לב שזה נולד מתוך משבר הקורונה ושימש "כאסטרטגיית הישרדות", אולם לדעתנו ארגונים גילו את הכוח והערך האסטרטגי של שיתוף פעולה הדוק יותר של הרכש ומתכנני המוצר. חשוב לציין שערך זה הוא לא רק לגופי הרכש, גופי המוצר גילו את הכישורים של הרכש וביניהם היכולות להביא מידע חשוב משוק הספקים, ולנהל מולם מו"מ מוטיבציוני לשיפור זמני אספקה וביצועים. תוסיפו לזה את הובלת הנושאים המשעממים (את הפיתוח) לניהול מו"מ על חוזים ומחירים, והנה לכם מודל שת"פ מנצח שעתידו להישאר !
הערך החדשני של הרכש
רכש חדשני ומתקדם, מורכב מאנשים בעלי אינטליגנציה ותובנות על השוק. ככזה הוא יכול לתרום תרומה משמעותית לבחירה נכונה של פתרונות וקידום של חדשנות מוצרים בצורה משמעותית. שילוב הרכש בשלבי התקשרות מוקדמים, יאפשר לצוותי המוצר להשיג את היעדים הגדולים ביותר שלהם במגוון דרכים חדשניות (מהירות, איכות, מחיר = ערך גבוה יותר). זה יאפשר להם לפנות את הזמן שלהם ולהתמקד בפעולות פיתוח מוצרים ולהשאיר את ניהול מערכות היחסים עם הספקים בידיהם המקצועיות של גופי הרכש.
עתידו של הרכש – פיתוח מערכות יחסים
תפקידו העתידי של הרכש יופנה יותר ויותר לניהול ערך ופחות לניהול תהליכים אדמיניסטרטיביים של הפיכת דרישות להזמנות ותשלומים. כמו במשבר הקורונה, הרכש יידרש לעבוד בשת"פ הדוק עם קבוצות ההנהלה, המטה, המוצרים וכמובן הספקים. הרכש יפתח את כישוריו בבניית מערכות יחסים מועילות והדדיות, תחילה בתוך בית, מול יחידות דורשות והנהלה, ומשם ממשיך ישירות לעבודה של בנית מודלים מנצחים עם ספקים מובילים.
לדעתנו הקורונה אפשרה שינוי פנים כולל במקצוע הרכש המסורתי. לא עוד "מחוללי הזמנות וניירות" אלא מנהלי עסקים שתפקידם לבנות ולנהל מערכות יחסים מתקדמות.